Af - 23/09-14 18:27

Busselskaber i bitter navnestrid om røde billetterBusselskaber i bitter navnestrid om røde billetter

Abildskou og Rødbillet.dk er endt i et domæne-slagsmål om retten til at bruge udtrykket ‘rød billet’.

storybild

(Billede: polfoto)

Røde billetter er vores kendetegn - og ikke jeres.

Sådan lyder det fra både Abildskou og Rødbillet.dk, der i løbet af de seneste måneder har haft en tvist i Domæneklagenævnet om retten til udtrykket ‘rød billet’.

Busselskabet Abildskou ejer hjemmesiden rød-billet.dk, der ligger tæt op af konkurrentens navn og hjemmeside rødbillet.dk.

Kom fra København til Esbjerg for 99 kroner
Kom fra København til Esbjerg for 99 kroner

Derfor har Rødbillet.dk klaget over Abildskou med krav om, at virksomheden stopper med at “snylte” og overdrager domænet.

- Varemærke og domænenavn anvendes som eneste salgskanal på internettet og har derfor ekstrem erhvervsmæssig betydning for klager. Indklagede konkurrerer i præcis samme marked om buskørsel og snylter derfor på klagerens registrerede rettigheder, lyder det i klagen fra TMG Invest, der står bag Rødbillet.dk.

Priskrig: Ny billig-rute mellem København og Aarhus
Priskrig: Ny billig-rute mellem København og Aarhus

Men den går ikke, svarer Abildskou, der via en advokat understreger, at busselskabet siden 2008 har brugt betegnelsen “røde billetter”.

- Det er rent faktisk ubestrideligt min klient, der - om nogen - besidder den ældste kendetegnsret for så vidt angår betegnelsen ‘rød billet’, skriver advokat Johnny Petersen på vegne af Abildskou.

Domæneklagenævnet har nu behandlet sagen, og i sin afgørelse fastslår myndigheden, at Abildskou fortsat kan bruge domænet rød-billet.dk, som “må anses for en almindelig benyttet betegnelse i klagerens branche.”

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx