Af - 29/10-14 14:10; Opdateret: 29/10-14 14:29

Halloween er blevet en skræmmende god forretning i DanmarkHalloween er blevet en skræmmende god forretning i Danmark

Græskar-baron jubler: - Det er gået over al forventning. Også supermarker, legetøjsbutikker og Tivoli spinder guld på Halloween.

storybild

Halloween er blevet en uhyggelig stor industri i Danmark. (Billede: polfoto/arkiv)

Udskårne græskar på trappestenen, trick & treat-slik i køkkenskufferne, zombie-kostumer, uhyggeligt bordpynt, en ekstra tur i Tivoli. Halloween er på få år gået fra det rene ingenting til en millionforretning for supermarkeder, gartnerier, legetøjskæder og forlystelseslivet.

Dansk tv-serie topper listen over mest uhyggelige nogensinde
Dansk tv-serie topper listen over mest uhyggelige nogensinde

Irma solgte i 1996 de første halloween-græskar i Danmark. Dengang røg der nogle få tusind over disken. I dag findes der ikke et supermarked, der ikke sælger orange græskar, og storlevandøren Brdr. Kjeldahl fra Samsø har i år sendt over 300.000 græskar ud til butikkerne.

- Det er gået over alt forventning. Der er kun de græskar tilbage på markerne, som fuglene har hakket i eller som er for små, siger Samsøs ukronede græskar-baron, direktør Søren Peter Kjeldahl.

Både Dansk Supermarked og Coop melder om stadig stigende efterspørgsmål på Halloween-produkter.

TV: Disse modeller vil måske ændre din holdning til frække kostumer
TV: Disse modeller vil måske ændre din holdning til frække kostumer

- Vi sælger rigtig mange accessories: lys, servietter, duge, masker, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul.

Tivoli startede med at holde halloween-åbent én uge i 2006. Dengang gik 250.000 gennem tælleapparaterne. Sidste år var det steget til 417.000 fordelt på to uger, og i år har Tivoli udvidet Halloween-sæsonen med en tredje uge, så den falder sammen med svenskernes höstlov-ferie i denne uge.

Tivoli vækker forargelse: ‘Du er en lille tøs’
Tivoli vækker forargelse: ‘Du er en lille tøs’

- Halloween er gået fra at være et hyggeligt arrangement for børnene til at være en stor event for hele familien, siger Torben Plank, pressechef i Tivoli.

Halloween-salget er vokset 'eksplosivt' de seneste år, lyder det fra Carsten Nielsen, direktør i TopToy, der er moderselskab for Fætter BR og Toys'R'us:

- I oktober udgør Halloween-produkter en betragtelig del af omsætningen, og salget er ikke toppet endnu.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx