Af - 10/01-17 16:38

Danske iværksættere samler folk om bæredygtige fødevarerDanske iværksættere samler folk om bæredygtige fødevarer

Den danske crowdfunding-portal Crowdfarm.dk vil gøre Danmark til centrum for bæredygtig omstilling af fødevareproduktionen.

storybild

Ægteparret Camilla og Mads Meisner er flyttet fra Gentoftetil Bornholm for at dyrke økologisk havtorn. Deres virskomhed 'HØSTET' er blandt de projekter, der kan støttes på den nye crowdfunding-platform for bæredygtige fødevareprojekter Crowdfarm.dk. (Billede: Crowdfarm.dk)

Alt for ofte får iværksættere med en god ide til at skabe nye, bæredygtige fødevarer med høj kvalitet og arbejdspladser i lokalsamfundene nej, når de møder op i banken og lægger deres idealistiske hat på bankrådgiverens bord.

Det mener Tina Gliese Schjerling, der sammen med Søren Femmer Jensen, 38 år og rådgiver inden for bæredygtig omstilling, og Michael Eis, 48 år og serieiværksætter, har stiftet crowdfunding-portalen Crowdfarm.dk, hvor spirende og også mere etablerede fødevare-iværksættere kan søge penge til deres projekter.

Nu er kokken kun et klik væk
Nu er kokken kun et klik væk

- Interessen for nordisk madkultur er eksploderet de seneste år, og vi ser flere og flere bevidste forbrugere, der efterspørger økologiske og lokale produkter, som de kan have tillid til.
Tina Gliese Schjerling, medstifter af Crowdfarm.dk

Fundamentet for Crowdfarm.dk er lagt på stifternes fælles holdning om, at der er brug for en bæredygtig omstilling af den danske og nordiske fødevareproduktion af hensyn til natur, miljø og menneskers sundhed, siger Tina Gliese Schjerling, der er 41 år og har en baggrund som selvstændig miljøplanlægger- og bæredygtighedskonsulent.

Er du interesseret i iværksætteri, forbrug og privat økonomi, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

- Der er et stort vækstlag af ofte unge iværksættere, der brænder for at komme i gang med deres projekter, men som løber panden mod en mur i banken. Hvis de kan hente måske halvdelen af deres finansieringsbehov gennem Crowdfarm.dk, bliver det så meget lettere at hente den sidste halvdel i banken. Samtidig får de skabt opmærksomhed om deres virksomhed, siger Tina Gliese Schjerling.

Meyers spisested i New York får Michelin-stjerne
Meyers spisested i New York får Michelin-stjerne

Det er de tre stiftere, der afgør, hvilke projekter der slipper gennem nåleøjet. Et af de projekter, der er forhåndsgodkendt, når portalen går i luften med et aktivt betalingsmodul en af allernærmeste dage, er ægteparret Camilla og Mads Meisners havtorn-projekt.

I 2009 droppede de forstadslivet i Gentofte for at dyrke økologisk havtorn på Bornholm. Nu skal produktionen fordobles, og derfor skal der plantes 2.000 nye havtornbuske.

Her er visitkortet, der kan forvandle sig til vilde blomster
Her er visitkortet, der kan forvandle sig til vilde blomster

- Vi søger om 70.000 kroner, der skal gå til at få de mange nye planter i jorden. Når vi har vælger crowdfundig som finansieringskilde handler det både om behovet for pengene, men også om markedsføring og om at knytte forbrugerne til vores produkter, siger Camilla Meisner og tilføjer, at de, der støtter projekter, eksempelvis får tilsendt frosne havtorn eller en en kasse med forskellige havtorn-produkter som tak.

Crowdfarm.dk er baseret på såkaldt reward-funding. Det betyder, at støtterne – eller de såkaldte backers, som det hedder inden for crowdfunding-universet – får en gave som tak for støtten. Som backer køber man altså ikke en andel af virksomheden.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx