Af Ritzau - 03/04-17 07:30

Spis dig klar til en top-præstationSpis dig klar til en top-præstation

Det er ikke ligegyldigt, hvad du propper i munden op til en stor præstation. Se her, hvordan du spiser dig til optimal energi.

storybild

Hvis du ikke spiser ordentlig kost, kan det stå i vejen for at yde optimalt, når du skal præstere. (Billede: Scanpix/Kasper Palsnov)

Op til en stor præstation er forberedelse en af de bedste måder at få nerverne til at falde til ro. Uanset om det er en vigtig eksamen, en præsentation på jobbet eller et fysisk hårdt løb.

Den rigtige kost er en del af løsningen til at have den bedste energi på dagen, så du kan præstere optimalt.

- I forhold til at præstere optimalt er det en af faktorerne, der skal til. Hvis man ikke spiser rigtigt, så kan man ikke præstere optimalt, siger Jørn Wulff Helge, professor ved afdeling for Systembiologisk forskning på Københavns Universitet.

Den rigtige kost kan altså ikke stå alene, men den forkerte kost kan til gengæld betyde, at man ikke har forudsætningerne for at præstere.

Det er afgørende at spise, så man får proteiner, vitaminer, mineraler og den nødvendige mængde kostfibre for at have en fornuftig mave-tarm-funktion, tilføjer Jørn Wulff Helge. Og det gør man ikke bare på dagen.

Er der tale om en fysisk stor præstation, er det også vigtigt at lægge en ordentlig koststrategi i dagene op til.

- To-tre dage før skal man sørge for at fylde depoterne op med kulhydrater og lade være med at drikke alkohol, fortæller Jørn Wulff Helge, der arbejder med kostens betydning for fysisk aktivitet og præstation.

Det handler om at have et stabilt blodsukker, og det opnås blandt andet ved at spise hyppige måltider, og sammensætte dem med den rigtige mængde kulhydrater.

Ifølge ernæringskonsulent Martin Kreutzer skal et hovedmåltid indeholde omkring 40-50 gram kulhydrat, mens et mellemmåltid skal indeholde cirka det halve.

Spiser du store måltider, tungt fordøjelige fødevarer som kød eller større mængder kulhydrater risikerer du at få en tung følelse i maven og blive uoplagt, forklarer Anne W. Ravn, som er klinisk diætist.

Hun fortæller, at en let måde at sikre sig den rigtige næring til god energi, er at skele til madpyramiden.

- Spis fra bunden, når du skal være på toppen, plejer jeg at sige. Det er masser af de gode grove grøntsager og godt fuldkornsbrød, grynprodukter, og kartoflen er også en super fødevare med C-vitamin i de nye kartofler og masser af gode kostfibre, siger klinisk diætist Anne W. Ravn.

Den rigtige kost er nødvendig, både hvis man har en stor fysisk eller mental præstation forude.

- Ny forskning viser, at også for den mentale sundhed har tarmene stor betydning. Og derfor er det vigtigt, at vi ernærer dem godt. Og det gør man ved at spise kostfiberholdig mad, altså mad fra frugt og grønt og fuldkorn, siger Anne W. Ravn.

Fakta: De fem faldgruber:

- Alkohol. Selv beskedne mængder alkohol gør dig træt og forringer koncentrationsevnen.

- Sliktrang. Pressede dage kan give stor trang til slik, men konsekvensen er, at du bliver træt og uoplagt.

- Koffeinkompensation. Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen, du vil efterfølgende opleve et større blodsukkerdyk.

- Overspisning. Når du overspiser, bindes der en masse blod i fordøjelsessystemet.

- Hungersnød. Mangler du mad, så daler koncentrationsevnen, indlæringen forringes og der begås flere fejl.

Kilde: "Eksamenspower Food" af Martin Kreutzer.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx