Af Ritzau - 05/03-17 12:08; Opdateret: 05/03-17 14:38

Bank dropper omstridt telefongebyr efter kritikBank dropper omstridt telefongebyr efter kritik

Spar Nord vil fritage de svageste ældre for telefongebyr, når man ringer ind og vil tjekke sin saldo.

storybild

Spar Nord har valgt at droppe gebyr på 50 kroner for de svageste ældre. (Billede: Spar Nord)

Siden 1. marts har Spar Nord krævet et gebyr på 50 kroner, for hver gang en bankkunde ringer ind og vil tjekke sin saldo.

Men søndag har banken valgt at droppe gebyret for de svageste ældre, efter at Forbrugerrådet Tænk og især Ældre Sagen har langet ud efter Spar Nord.

- Vi har taget opfordringen op, siger pressechef Leif Lind Simonsen til Ritzau.

Banken håbede, at gebyret ville få flere kunder over på netbanken.

Det håb er ikke forduftet, fortæller Leif Lind Simonsen.

- Når man først kommer i gang med selvbetjening, går det op for en, hvor rart det er, at man selv kan gøre det døgnet rundt, siger han.

Hvor mange kunder der bliver fritaget for telefongebyret, er svært for banken at sige noget om.

Det handler nemlig om, at man skal opfylde nogle kriterier, før man kan blive fritaget, præcis som med Digital Post.

Det er blandt andet, hvis man eksempelvis er blind.

Idéen med gebyret var dårlig fra begyndelsen, mener John Norden, der er partner i forbrugerportalen mybanker.dk.

- Det er et udtryk for, at bankerne over en bred kam undersøger, hvor de kan tage gebyrer på nogle mandskabstunge opgaver.

- Selv om ældre måske ikke er de bedste bankkunder, så er børnene det tit, og Spar Nord oplevede, at også de blev fortørnet. Så man har ønsket at trække sig ud af stormvejret, siger John Norden til Ritzau.

Erhvervsforsker ved CBS Mogens Bjerre mener, at det er helt rigtigt af Spar Nord at sadle om.

- Det er meget fornuftigt. Det er en af de sager, der kun kan udløse dårlig omtale. Det er meget karakteristisk, at når man opdager, at man ikke kan vinde sagen, må man gå den anden vej med det samme, siger han.

Kritikken fra Ældre Sagen og Forbrugerrådet Tænk gik på, at man straffede personer, der ikke var "superdigitale", som konsulent Ingrid Stokholm Lauridsen fra Ældre Sagen sagde til Nordjyske.

Ingrid Stokholm siger, at det er positivt, at Spar Nord tager kritikken til sig.

- Helt generelt er det jo godt, at man viser hensyn til sine kunder, så det er vi glade for, siger hun til Ritzau.

Jutlander Bank indfører 1. maj ifølge Nordjyske et lignende gebyr på 40 kroner.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx