Af Ritzau - 16/12-16 12:05; Opdateret: 16/12-16 14:22

SAS frygter aflyste fly i blæsevejr i udvidet lufthavnSAS frygter aflyste fly i blæsevejr i udvidet lufthavn

Udvidelse af Københavns Lufthavn må ikke koste vejraflysninger, lyder det fra SAS og Norwegian.

storybild

SAS frygter, at flere fly må blive på jorden i kraftigt blæsevejr, hvis lufthavnen gør alvor af planer om at nedlægge en såkaldt tværbane. (Billede: Free/Colourbox)

Både SAS og Norwegian ser positivt på muligheden for at åbne flere ruter fra Københavns Lufthavn, som planlægger en markant udvidelse.

Men i SAS er man samtidig bekymret for, at udvidelsen vil koste flere aflyste fly. Planerne indebærer nemlig, at en såkaldt tværbane nedlægges. Fly letter og lander fra tværbanen på dage med kraftig vind fra bestemte retninger.

- Der vil være dage, hvor man simpelthen ikke kan komme ud at flyve og hverken lette eller lande, siger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS.

- Det kan vi ikke tilbyde vores passagerer, som regner med, at de kommer afsted til en bestemt destination, og at de letter som planlagt, tilføjer hun.

Selskabet vurderer, at det kan koste op mod 500 aflyste fly om året, hvis tværbanen nedlægges. SAS håber derfor, at der kan findes en alternativ løsning for udvidelsen.

Hos Norwegian vil man også nærstudere lufthavnens planer. Det siger selskabets informationschef, Daniel Kirchhoff.

- Vi vil gennemgå de konkrete planer, som lufthavnen har præsenteret og fortsætte den gode dialog, vi har med lufthavnen. På den måde sikrer vi, at vi får mulighed for at udvikle vores forretning i Danmark og skabe nye ruter og vækst.

- Samtidig er det også vigtigt at sikre, at vores operation ikke bliver påvirket i negativ grad. Vi ønsker selvfølgelig ikke, at nogle udvidelsesplaner får en negativ effekt for nogle af de passagerer, der ønsker at flyve med os, siger han.

Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn, mener, at nedlæggelsen af tværbanen er et lille hjørne af en meget stor plan.

- Det er et stort udvidelsesprojekt, hvor vi har de bedste eksperter i verden til at kigge på, hvordan kan vi gøre det. Og så er der nogle negative konsekvenser, men det er meget lidt, vi taler om, siger han til Ritzau Finans.

- Vi taler om måske 100 aflysninger om året, så det er et begrænset område, siger Thomas Woldbye, der tilføjer, at lufthavnen vil arbejde med alle lufthavnens kunder om at minimere de risici, der måtte være.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx