Har du en god historie eller et tip? Kontakt redaktionen på
news@mx.dk
Dansk partyguide får kritik for at opfordre til druk
Nattelivsguiden Partyin.dk har brugt for unge modeller og opfordret til umådeholdent alkohol-forbrug, fastslår nævn.
Den danske nattelivsguide Partyin.dk har fået kritik af Alkoholreklamenævnet for at opfordre til druk i sin markedsføring samt anvende for unge modeller. (Billede: pr-foto)
- Bongzillaen ligner noget fra det ydre rum, men da den er udviklet med den nyeste teknologi inden for multi-rør, så er det nu blevet endnu sjovere og lettere at få drukket en hel masse øl.
Regler for markedsføring af alkoholMarkedsføringen må ikke opfordre til et stort eller umådeholdent forbrug.
Markedsføringen må ikke give indtryk af, at et vist forbrug kan være sundt, give succes eller kan forbedre forbrugernes mentale eller fysiske formåen.
Derudover må markedsføringen ikke fremtræde eller virke påtrængende, provokerende eller på anden måde særligt overtalende.
Modeller som anvendes i markedsføringen skal være og se ud til at være mindst 25 år.
Kilde: Alkoholreklamenævnet
Sådan blev en avanceret øl-bong præsenteret på Partyin.dk suppleret med billeder af unge piger iført bikini.
Den danske online-nattelivsguide har brudt reglerne for markedsføring af alkohol rettet mod unge, vurderer Alkoholreklamenævnet i en ny afgørelse.
Ifølge loven må virksomheder ikke benytte modeller, der ser ud til at være yngre end 25 år, fastslår nævnet blandt andet.
- Unge er meget opmærksomme på rollemodeller, og derfor skal sådanne modeller ikke bare være 25 år, de skal også se ud som om, at de er mindst 25 år, siger Alkoholreklamenævnets formand, advokat Ejvind Sandal.
Derudover har Partyin.dk ifølge nævnet også brudt reglerne ved at opfordre til umådeholdent alkohol-forbrug. Blandt andet har sitet bragt billeder af et køleskab fyldt til randen med Corona-øl og en nyudklækket student, der sover rusen ud i en liggestol med en cocktail i hånden.
Nikolaj Østergaard, der er direktør hos Partyin.dk, forklarer, at virksomheden fremover vil være mere opmærksom på, at markedsføringsmaterialet overholder reglerne.
- Vi er en virksomhed, der ønsker at holde os til retningslinjerne, og der er nogle ting, vi i fremtiden skal tage os mere af.