Af Ritzau - 18/01-17 22:35; Opdateret: 18/01-17 23:22

Syv millioner nye serieseere sender Netflix-aktie i vejretSyv millioner nye serieseere sender Netflix-aktie i vejret

Netflix slår både sine egne og analytikernes forventninger til regnskabet, der er lagt frem onsdag aften.

storybild

Streamingtjenesten Netflix har fremlagt et regnskab, der særligt imponerer på antallet af nye abonnenter i 2016's fjerde kvartal. Arkivfoto. (Billede: Reuters/Mike Blake)

Den amerikanske streamingtjeneste Netflix har onsdag aften dansk tid fremlagt et flot årsregnskab. Det slår både Wall Streets og selskabets egne forventninger.

Særligt antallet af nye abonnenter i løbet af fjerde kvartal imponerer.

Samlet har to millioner amerikanske brugere købt sig adgang til tv-tjenestens serier og film. Internationalt har fem millioner nye brugere lagt penge for at kunne se serier som "The Crown" og "Gilmore Girls".

Med de nye kunder er Netflix tæt på at ramme 100 millioner abonnenter på verdensplan. I sit regnskab skriver selskabet, at der ved udgangen af 2016 var 93,8 millioner mennesker, der har købt sig til streaming.

I kølvandet på regnskabet bragede Netflix-aktiens værdi op med knap ti procent i den såkaldte efterhandel, skriver Business Insider.

Siden har den ifølge Reuters stabiliseret sig med en stigning på cirka syv procent.

Netflix, der ud over at lade sine brugere streame film og tv-serier, er også kendt for at stå bag egne hitserier.

Succeser som "House of Cards", "Orange Is the New Black" og "Stranger Things" har udfordret konkurrenter som Amazon og HBO.

Selskabet forventer at skyde seks milliarder dollar i at producere originalt indhold i 2017. Det svarer til knap 42 milliarder kroner. Det er en stigning på en milliard dollar i forhold til sidste år.

Og pengene vil komme flere verdensdele til gode. Netflix er nemlig opmærksom på at ramme både britiske, brasilianske og japanske seere.

- Vi er hurtigt ved at lære, hvordan vi bedst matcher vores indhold med publikums smag verden over. Det står også klart for os, at indhold af høj kvalitet spreder sig på tværs af grænser, skriver selskabet til investorerne.

Planen er at sende 1000 timers underholdning fra egen hånd på tjenesten. Sidste år blev det til 600 timers egenproduktion fra Netflix.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx