Af Ritzau - 11/04-17 06:00

Spis dig til færre menstruationssmerterSpis dig til færre menstruationssmerter

Er du træt af at døje med ubehagelige menstruationssmerter hver måned? Så er der råd at hente. Spis disse fødevarer og få bugt med smerterne.

storybild

Måske skal du tænke en ekstra gang over, hvad du kommer i indkøbskurven, næste gang du har menstruation. Ifølge ernæringsterapeut Anne van der Merwede kan du spise dig til færre smerter, ved at spise bestemte fødevarer. Arkivfoto. (Billede: Scanpix/Johan Gadegaard)

De fleste kvinder kan nikke genkendende til ubehagelige smerter i forbindelse med menstruation. Mange forsøger at dulme smerterne med piller flere gange dagligt, mens de trøster sig med chokolade og tomme kalorier.

Men sådan behøver det ikke at være, hvis bare du tænker en ekstra gang over, hvad du kommer indenbords.

Der findes nemlig en række fødevarer, som har en lindrende effekt på menstruationssmerterne, fortæller ernæringsterapeut Anne van der Merwede, der har skrevet bogen "En sund kvindekrop".

Menstruationssmerter kan blandt andet skyldes ubalance i kønshormonerne, sammentrækninger i livmoderen og forstyrrelse i prostraglandinsyntesen.

Ifølge ernæringsterapeuten kan bestemte fødevarer påvirke disse årsager, så menstruationssmerterne mindskes.

For at skabe en naturlig og god hormonbalance i kroppen råder Anne van der Merwede blandt andet til disse fødevarer:

1) Grove kulhydrater:

Begræns mængden af hvidt brød, pasta og ris. Spis i stedet rugbrød, fuldkornspasta, quinoa, speltkerner og bælgfrugter. Det giver gode kulhydrater, som indeholder fibre, vitaminer og mineraler.

2) Omega-3-fedtstoffer:

Findes blandt andet i fede fisk, hørfrø, chiafrø, valnødder, paranødder, græskarkerner og bladgrøntsager. Et til tre gram fiskeolie dagligt regulerer prostaglandinerne, fjerner smerter og modvirker kramper i livmoderen, fortæller Anne van der Merwede.

3) B-vitaminer og særligt B6:

De er med til at regulere hormonaktiviteten i kroppen, og samtidig kan B6 afhjælpe præmenstruelle væskeansamlinger, hævelser og ømhed.

Gode kilder er bønner, fuldkornshvede og brune ris samt kød, fisk, fjerkræ, avocado, banan, frø og nødder.

4) Magnesium:

Får du lyst til noget sødt, så kan du med god samvittighed snuppe lidt mørk chokolade, fortæller Anne van der Merwede. Det er fyldt med magnesium, som hjælper mod kramperne i livmoderen.

Undgå for meget rødt, fedt kød, æg, rejer, mælk og ost, da de fremmer produktionen af de dårlige prostaglandiner, som kan give smerter.

Men om du helt kan undlade pillerne, ved forsker i appetitregulering og hormoner Jens Juul Holst ikke. Han fortæller, at der endnu ikke er forsket nok på området, men at han ikke kan afvise, at visse fødevarer har en effekt.

- Der er lokale prostaglandinproduktioner i tarmen, ligesom de forskellige fødeemner kan stimulere udskillelse af forskellige hormonlignende stoffer, siger han.

- Og der er bestemt også et af dem, som kan have en direkte smertelindrende effekt, siger han.

Fakta: Prostaglandiner

- Prostaglandiner er hormonlignende stoffer, der styrer kroppens måde at reagere på. Nogle giver smerter og inflammation, mens andre virker smertelindrende.

- Det er prostaglandiner, der hjælper livmoderen med at trække sig sammen for at afstøde livmoderslimhinden, og det er også den proces, som kan give den krampelignende følelse i underlivet.

- Grove kulhydrater, omega-3-fedtstoffer, B-vitaminer - særligt B6 - og magnesium fremmer produktionen af de gode prostaglandiner, og hæmmer produktionen af dem, som skaber smerte.

Kilde: Anne van der Merwede.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx