Af - 05/09-13 21:05; Opdateret: 05/09-13 22:08

Danmark tjente millioner på Karen-skandaleDanmark tjente millioner på Karen-skandale

VisitDenmark-direktøren måtte forlade sin post på grund af Youtube-fup-videoen med den unge mor Karen, som efterlyste faren til sin søn. Men det var en kassesucces, viser det sig nu.

Forargelsen var nærmest grænseløs, da kvindesagsforkæmpere, eksperter og danske og internationale medier i 2009 beskyldte en viral video for at bringe danske kvinder i forlegenhed og ligefrem opfordre til prostitution.

Youtube-videoen viste den unge kvinde Karen, der ikke kan huske navn og nationalitet på faren til sin søn. Det fremgår, at faren har besøgt Danmark som turist og haft en ferieflirt med Karen.

Videoen var en viral løgnehistorie, der skulle markedsføre Danmark som et sted, hvor en kvinde frit og uafhængigt kan leve det liv, hun ønsker.

VisitDenmark måtte fjerne den efter få dage. Men andre lagde den ud, og den er set millioner af gange.

»Det var en meget ulykkelig situation. Jeg var ked af det,« husker Dorte Kiilerich, der måtte forlade sin direktørstilling i VisitDenmark på grund af Karen.

Uanset om, man anser videoen som sjov eller forkastelig, så var den en kassesucces.

I en evaluering af Danmarks global markedsføring fra 2007-2012 fremgår det, at alene presseværdien af videoen var 8,1 millioner kroner.

»Jeg er virkelig glædeligt overrasket over, at det viser sig, at videoen havde den effekt,« siger Dorte Kiilerich i dag.

Hun fortryder ikke videoen.

»Det var dengang nytænkende og anderledes, men jeg fortryder, at vi ikke analyserede os frem til, at videoen kunne tolkes, som nogen gjorde det.«

»Det blev en lærestreg for mig,« siger hun.

»Men det, at videoen gav en høj indtjening i form af presseværdi kunne også være en lærestreg for alle de, som forkastede en ny og innovativ måde at markedsføre Danmark på.«

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx