Af - 17/02-14 12:53; Opdateret: 17/02-14 14:17

Gå på café uden at blive svinet tilGå på café uden at blive svinet til

42 procent af danskerne har oplevet, at serveringspersonalet på caféer er direkte uforskammet. En ny overenskomst kan betyde færre ubehøvlede tjenere.

storybild

Betjeningen her på Cafe Gaya i Aarhus fejlede ikke noget, men det gør den ofte, når danskerne går på café. Derfor er restaurationsbranchens organisationer blevet enige om at opkvalificere betjeningen. (Billede: Polofo)

Denne avis kunne sidste sommer fortælle, at flere end fire ud af 10 danskere synes, at det kniber gevaldigt med almindelig takt og tone hos personalet på de danske cafeer.

»Det er noget, vi i branchen er særdeles opmærksomme på at forbedre,« lovede uddannelseschefen i restaurationsbranchens organisation Horesta.

Og nu sker der noget.

3F og Horesta har netop enedes om en overenskomst, der belønner tjenere, som faktisk har en uddannelse som tjenere.

Et grundlæggende element i den uddannelse er selvfølgelig, at restaurationsgæster får en positiv oplevelse.

Men hidtil har det været sådan, at en tjener, der har brugt knap fire år på at uddanne sig tjener blot har været berettiget til samme hyre, som en studerende, der arbejder på deltid som tilkaldevagt.

»Vi har lavet en omlægning af tjenerlønnen, så en faglært tjener mærkbart mere end en ufaglært. Det vil motivere tjenere til at tage en uddannelse, hvilket vil hæve serviceniveuaet på restaurationerne,« lover Katia K. Østergaard, direktør i Horesta.

Hun minder om, at kunderne selv kan medvirke til at få en en god service.

»Nogle har tendens til at sidde og surmule og knipse med fingrene, når de kalder på eller hundser med en tjener. Behandler man tjeneren ordentligt, får man en god service den anden vej,« siger hun.

»Det nye lønsystem vil gøre uddannelsen som faglært tjener langt mere attraktiv,« siger Tina Møller Madsen, der er formand for 3F Privat Service Hotel og Restauration.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx