Af - 21/01-14 07:55; Opdateret: 21/01-14 08:05

Ekspert: 'Racistiske' lakridser selvmål af HariboEkspert: 'Racistiske' lakridser selvmål af Haribo

Hvis Haribo vælger at tage den 'racistiske' lakrids-maske tilbage i slikposen efter pres fra forbrugerne, vil Haribo gøre endnu mere skade på sit image, mener ekspert.

storybild

(Billede: PR Foto)

At Haribo valgte at lytte til de svenske kritikere, som mente, at zulu-masken i lakridsblandingen Skipper Mix var racistisk, og dermed stoppe produktionen af den historiske lakrids, er et selvmål, mener kommunikationsekspert.

Pia K om Haribo-'racisme': Fuldstændig latterligt
Pia K om Haribo-'racisme': Fuldstændig latterligt

- Man taler meget om godwill og badwill i befolkningen. Virksomheder prøver at opnå godwill ud fra deres valg, men det kan også ske i det moderne samfund, at det giver den modsatte effekt - som i dette tilfælde, siger Mads Byder, der er ejer og stifter af Help PR & Kommunikation.

Haribo-'racisme': Danskerne raser over Sverige
Haribo-'racisme': Danskerne raser over Sverige

Han mener ikke, at virksomheden er i øjenhøjde med kunderne.

- Det er et udtryk for, at man ikke er på linje med forbrugerne.

Se sagerne: Så skøre er de politisk korrekte svenskere
Se sagerne: Så skøre er de politisk korrekte svenskere

Samtidig har den tyske slikgigant været for hurtige på aftrækkeren.

- Det er svært at tilfredsstille alle, men virksomheden skal også vide, hvad den står for. Nu virker det som om, at det er mindretallet, de har lyttet til, mens flertallet synes, at de er åndssvage. Der har de reageret en gang for tidligt.

Haribo efter kritik: Vi redesigner bare lakridsen
Haribo efter kritik: Vi redesigner bare lakridsen

Selvom presset de sidste dage har været enormt på Haribo på de sociale medier fra utilfredse forbrugere, så mener Mads Byder ikke, at firmaet nu skal tage den originale zulu-maske tilbage i Skipper Mix.

Rasende danskere: Boykot Haribo
Rasende danskere: Boykot Haribo

- Hvis de så beslutter at beholde deres slikmaske, så bliver det bare endnu mere latterligt - dermed dikterer forbrugerne jo, hvordan virksomheden agerer, siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx