Af - 21/10-14 13:31

Sådan påvirker dine vaner din studiepræstationSådan påvirker dine vaner din studiepræstation

Dine valg i hverdagen kan påvirke dine studier. Her forklarer to eksperter hvordan.

storybild

(Billede: Lasse Bak Mejlvang (modelfoto))

Søvn
Hvad gør det ved dig? For mennesker i 20’erne ligger den optimale søvnlængde på mellem seks og ni timer. Det er dog vigtigt, hvordan søvnen fordeles. - Langt de fleste unge mennesker opbygger et søvnunderskud i løbet af ugen og sover så ud i weekenden. Så kommer de sent op søndag og kan ikke sove om aftenen. Det er en form for socialt jetlag, siger Mikael Rasmussen, søvnkonsulent ved Center for Stress og Trivsel, og tilføjer: - Det er vanvittigt uhensigtsmæssigt for de kognitive evner, der er vigtige for studerende.
Ekspertens råd: - Respekter dit søvnebehov og prioriter din søvn. Skal du op og på universitetet klokken 8 eller 10, så regn baglæns og find ud af, hvornår du skal i seng. Det er en god ide, hvis du skærmer dig fra stimulerende ting som smartphone og tv en halv til en hel time, før du skal i seng. Tag i stedet en gerne en skønlitterær bog og læs i den, før du sover.

Føler du dig træt? Prøv 'kaffeluren'
Føler du dig træt? Prøv 'kaffeluren'

Studiemiljø
Hvad gør det ved dig? - Det er vigtigt, at man lufter godt ud i sit studierum og får et godt lysindfald fra siden af, hvor man ikke bliver blændet, men det heller ikke er for mørkt. Og så er det vigtigt at sidde godt. At læse i en sofa, hvor tv’et kører i baggrunden er spild af tid, siger Preben Vestergaard Hansen, lektor i human ernæring ved Professionshøjskolen Metropol.
Ekspertens råd: At ‘sidde godt’ er ifølge lektoren, at benene er vinkelrette, fødderne støtter på gulvet, at der er støtte i lænden, og at underarmen skal kunne ligge på bordet, uden at du skal løfte eller bøje den. Derudover er det godt for koncentrationen at få flyttet sig: - Man lærer ikke så meget ved at sidde i tre-fire timer i træk og læse. Det er vigtigt at rejse sig en gang hver halve time.


Kaffe
Hvad gør det ved dig? Selv om kaffe giver energi, kan overdrevne mængder imidlertid give kroppen en falsk fornemmelse af at være opkvikket, og derfor bliver man trist og ukoncentreret af det. - Kaffe er opkvikkende i de mængder, vi drikker under normale omstændigheder – tre-fire kopper om dagen. For meget koffein kan imidlertid påvirke dit kredsløb i en negativ retning ligesom nikotin, fortæller Preben Vestergaard Hansen fra Professionshøjskolen Metropol.
Ekspertens råd: - Udskift eventuelt de ekstra kopper kaffe, altså dem ud over de fire, med noget koldt vand og lidt juice i ny og næ.

Nyt forslag: Forbyd cigaretter for alle født efter år 2000
Nyt forslag: Forbyd cigaretter for alle født efter år 2000

Cigaretter
Hvad gør det ved dig? Preben Vestergaard Hansen fra Professionshøjskolen Metropol fortæller, at koncentrationsbesvær på grund af abstinenser er ikke eneste problem ved cigaretter til læsningen: - Det er ikke smart at sidde i et lokale, der er røgfyldt. Det giver et tungt hoved, og røgen påvirker cirkulationen, så du får højere puls og blodtryk. Det medfører, at man bliver uoplagt og ukoncentreret. Desuden påvirker røg iltomsætningen, så du ikke bliver så god til at transportere ilt rundt i kroppen. Det kan gøre, at du bliver indlæringsmæssigt dårligere, fordi der ikke kommer nok ilt til hjernen.
Ekspertens råd: - Hvis du skal ryge, så gør det udenfor og helst ikke kontinuerligt. Ellers kan du overveje at bruge tyggegummi for at få nikotintilførsel uden at ryge.


Alkohol
Hvad gør det ved dig? - Hvis du har været heftigt i byen, får du en mild alkoholforgiftning, der påvirker koncentrationen og gør dig utilpas dagen efter. Og når man er utilpas, er det svært at koncentrere sig om at læse kvalitativt. Måske læser man meget, men der er ikke så meget, der sidder fast, siger Preben Vestergaard Hansen, lektor i human ernæring, og tilføjer, at en bytur lørdag kan påvirke både søndag og mandag.
Ekspertens råd: - Når du har tømmermænd, skal du ud og bevæge dig lidt, have noget at drikke og noget salt i kroppen. Derudover giver gærede drikke som whisky og cognac værre tømmermænd, så skal man i byen, kan det være en ide at holde sig til klar alkohol som vodka, snaps og gin.


Kost
Hvad gør det ved dig? Det kan virke harmløst, men usunde kostvaner i hverdagen kan faktisk have negativ indflydelse på din indlæring. - Sukkerholdige produkter som slik og sodavand giver et stort sukkerudsving, og det bliver du træt af. Det er også en dårlig ide at fylde maven op med fed mad, da det er tungere for kroppen af fordøje, og derfor bliver der mindre blod til hjernen, siger Preben Vestergaard Hansen, lektor i human ernæring ved Professionshøjskolen Metropol.
Ekspertens råd: - Få et godt og solidt morgenmåltid, sørg for at spise frugt og grønt og drik koldt vand hele dagen. Et stykke chokolade kan faktisk være godt, da hjernen vil producere lykkestoffer, man kalder dopamin. De påvirker motivation og lyst i hjernen, og det har lidt samme effekt som motion og sex.

Danskerne siger ja tak til fastfood - men ikke til aftensmad
Danskerne siger ja tak til fastfood - men ikke til aftensmad

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx