Af - 21/01-15 18:00; Opdateret: 21/01-15 19:08

Der er tid til fordybelse og gruppedannelseDer er tid til fordybelse og gruppedannelse

Fordoms-stafetten er på sin tur gennem landets uddan-nelser nået til hum.bach på Roskilde Universitet.

storybild

(Billede: Malte Kristiansen)

Er så bredt et studium noget, man vælger, fordi man ikke ved, hvad man ellers skulle vælge?
- Der kan man sige både ja og nej. Jeg er meget målrettet om, hvad jeg gerne vil, og jeg synes, at det fede ved den her brede indgangsvinkel er, at jeg får et bredt spektrum af viden om humaniora. Og der er nogen, som synes, det er enormt smart, hvis man ikke ved, hvad man skal læse, for så kan man prøve noget forskelligt og finde ud af, hvilken gren inden for humaniora der tiltaler en mest. Alt, hvad man lærer, kan man jo bruge, for man finder ud af, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. På den måde kan man finde ud af, hvad der er den rigtige uddannelse for en, så man ikke bare starter på et eller andet og dropper ud igen efter et halvt år, fordi det ikke var det, man ville.

Litterat svarer igen på fordomme
Litterat svarer igen på fordomme

Er det humaniora light, hvor man beskæftiger sig med meget forskelligt, men ikke rigtigt går i dybden med noget?
- Så tror jeg, at man ikke kender til RUC. Det er rigtigt nok, at man ikke for eksempel læser litteraturvidenskab hardcore i tre år på sin bachelor, men til gengæld har vi projektforløb under hele vores bachelor og kandidaten, hvor man sidder hele semestret og fordyber sig i et emne. Jeg har for eksempel lige skrevet 100 sider sammen med min gruppe om kvinders rettigheder i det victorianske England, og der bruger jeg de videnskabelige metoder fra mine fag. Så der er også meget teori, men teorien bliver brugt meget case-orienteret.

I har meget gruppearbejde – sker det virkelig, at to studerende står tilbage og græder, mens alle andre har fundet deres grupper?

- Jeg kan godt forstå, at man tænker sådan, men gruppedannelsen foregår typisk over flere dage. Så man er sikker på, at alle ender i den rigtige gruppe. Mange vælger grupper ud fra de emner, der bliver tilbudt, og ikke efter de mennesker, der er til stede i rummet. Så hvis der er fem mennesker, der vælger ét emne, bliver de til en gruppe. Det er ikke, fordi man siger, at man gerne vil være i gruppe med Lisbeth og Karen, og så må Kristian finde sin egen gruppe. Det går altid op, og der er et udvalg, der sørger for, at det hele går op i en højere enhed. Det eneste, der kan være et problem, er, hvis der er mange, der gerne vil have det samme emne. Så skal man typisk splitte gruppen i to, og det er der, hvor folk godt kan blive kede af det. Ellers synes jeg aldrig, at der er nogen, der bliver kede af det.

Hvem sender du stafetten videre til?
- Matematik. Det må være megamærkeligt, at man starter på en uddannelse, hvor man ved, at man nok ikke kommer til at bidrage med noget nyt til det videnskabelige felt. Så er der egentlig brug for matematikere, eller gør man det, fordi man godt kan lide at sidde og nørde med det? Er det egentlig ikke bare en flok meganørdede mennesker, der sidder rundt om en Rubiks-terning? Og består studiet nærmest kun af singlefyre?

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx