Af - 06/05-14 08:34

Kodeordet er stædighedKodeordet er stædighed

Mads Teglers har fået succes som fotograf uden en statsautoriseret uddannelse. Her fortæller han om, hvordan han har udviklet sig.

storybild

Foto: Lasse Bak Mejlvang

Han har arbejdet for blandt andre Hummel og det verdensberømte magasin Nylon, og den danske fotograf Mads Teglers er efterhånden blevet et internationalt navn i sin branche. Han er også bevis på, at det er muligt at uddanne sig selv uden om officielle institutioner.

Det tætteste, han har været på en videregående uddannelse, er et halvt års ophold på fotoskolen Fatamorgana, da han var 20 år. Før det havde han lært sig selv at fremkalde billeder under et højskoleophold.
»Jeg troede, jeg var verdensmester, men det var først i slutningen af 20’erne, jeg begyndte at fatte mere af, hvordan jeg kunne klare mig i den her branche,« siger den nu 39-årige fotograf.

Efter at have gået på Fatamorgana blev han assistent for en professionel fotograf. Her udviklede han ikke sit personlige fotografi markant, men fik mange andre vigtige lektioner i, hvordan den fotografiske verden fungerer – både i forhold til det praktiske og det forretningsmæssige:
»Jeg lærte nogle praktiske processer i forhold til at fotografere, men fik ikke arbejdet så meget på mine egne projekter. Men jeg har også taget nogle ting med, jeg kan bruge i dag i forhold til for eksempel at handle med kunder.«

Der skulle gå flere år, før Mads Teglers kunne leve af fotografi. I mellemtiden havde han også andre job ved siden af fotografi for at brødføde sig selv, men han blev ved med at fotografere og holdt fast i målsætningen om at blive publiceret og arbejde uden for Danmark.I hans lejlighed på Vesterbro fylder fotobøger og -magasiner både reoler og borde. En del af dem bliver brugt til inspiration, og flere indeholder hans egne projekter.
»At blive en bedre fotograf handler om at fotografere hele tiden. Selv om det lyder lidt plat, er det virkelig noget, jeg har lært,« siger han og tilføjer, at han stadig sørger for at lave personlige projekter.

I 2004 startede han mode- og kunstbladet S Magazine med en ven, fordi de manglede et sted at publicere deres ting. Herefter begyndte arbejdet med at fotografere at blive mere kontinuerligt, og arbejdet med at starte bladet op kalder Mads Teglers selv sin uddannelse. Ud over at være en platform for hans fotografi og lære ham en masse om at drive et blad kastede initiativet nemlig også andre projekter af sig, der var medvirkende til, at danskeren i dag er kommet ud over landets grænser med sine billeder. I dag vil han anbefale folk, der drømmer om at blive fotografer, at turde tage chancer for at udmærke og udvikle sig.
»Selvfølgelig skal man ikke tage hovedet under armen, men det kan være godt at gøre nogle ting, der er lidt vanvittige, fordi det kan starte andre og positive ting karrieremæssigt,« siger han.

Der bliver dog også nødt til at være en mening med galskaben, og den danske fotograf opfordrer derfor til, at håbefulde fotografer sørger for at finde ud af, i hvilken retning de vil bevæge sig fotografisk. Når det er på plads, handler det om at klø på og ikke lade sig slå ud:
»Kodeordet er stædighed, når der er så hård konkurrence. Og det er vigtigt at huske på, at det ikke er usundt at slå sig lidt.«

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx