31/10-17 11:39

V og S vil gribe ind over for østeuropæiske piratbusserV og S vil gribe ind over for østeuropæiske piratbusser

Venstre og Socialdemokraterne vil have transportminister til at se på værn mod udenlandske piratbusser.

København. Udenlandske turistbusser har ifølge en ny undersøgelse fra Danske Busvognmænd indtaget København.

Undersøgelsen viser ifølge Fagbladet 3F, at 371 udenlandske busser fortrinsvis fra Østeuropa hen over sommeren har kørt turister fra eksempelvis krydstogtskibe på sightseeing i hovedstaden.

Det tager ifølge brancheorganisationen brødet ud af munden på danske busvognmænd og chauffører.

Både Socialdemokraterne og Venstre er bekymrede over udviklingen og vil have transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at se sagen.

- Det overrasker mig, at omfanget er så stort, siger Mattias Tesfaye, Socialdemokraternes ordfører for social dumping, til Ritzau.

65 af de udenlandske busser har, ifølge undersøgelsen, opholdt sig længere i Danmark end de tilladte tre måneder og kører dermed ulovlig piratkørsel.

Mattias Tesfaye ser et behov for en bedre håndhævelse af tre måneders-reglen. Han er også klar til at gå et skridt videre og stramme reglerne, hvis der er behov for det.

- Princippet er, at der skal betales dansk løn i Danmark. Hvis det kræver, at vi strammer op på de regler, der er, så er vi åben for det, siger Mattias Tesfaye.

Spørgsmål: Men udnytter udenlandske busvognmænd ikke bare EU's regler om fri bevægelighed?

- Det er logisk nok, at en buschauffør, der kører 50 danske turister til Sydspanien, ikke skal skifte løn, hver gang han krydser en landegrænse. Derfor skal han have hjemlandets lønninger.

- Men det kan ikke passe, at polske vognmænd kan ligge og køre alle mulige kørsler i Danmark, der ikke har noget med polakker at gøre.

- Eksempelvis ture i pendulfart med udenlandske krydstogtturister til Kronborg eller Roskilde Domkirke.

Også Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil have undersøgt sagen.

- På lastbilområdet har vi nogle cabotageregler, der skal overholdes. Vi må se på, at det også kan virke på busområdet, eller om det er sådan, at der kommer udenlandske busser og erobrer al kørsel i København.

- Vi må se på, hvilke handlemuligheder vi har inden for EU's regler. Vi skal selvfølgelig have fair konkurrence på det her område. Det er målet, siger han til Ritzau.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx