02/12-17 06:33

Forbrugerne har ikke glemt finanskrisen og holder igen til julForbrugerne har ikke glemt finanskrisen og holder igen til jul

Københavnerne bruger 1500 kroner mere til jul end midtjyderne. Høje boligpriser giver større julegaver.

København. Danskerne skuer lidt op for julebudgettet for tredje år i træk. Men der er stor forskel landet, alt efter hvor man bor i landet, viser en måling, som YouGov har lavet for Nordea.

Samlet vil forbruget stige med en procent, og i snit bruges der 5050 kroner per husstand, når regningen for julen skal gøres op.

Pengene går i grove træk til to poster: mad, drikke, pynt og træ. Der spises for 1770 kroner, mens de resterende 3280 kroner går til gaver.

Juleforbruget er det største siden 2014. Men selv om det er steget tre år i træk, så er der stadig 17 procent op til forbruget i 2006-2007 - inflationen indregnet, påpeger Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea.

- Finanskrisen trækker lange spor, men der er ingen tvivl om, at der også er andre kriser, der påvirker forbrugernes julemønstre - klimakrisen for eksempel. Folk er gået mere fra at købe ting til at købe oplevelser, og det sætter også sine spor i julen, siger Ann Lehmann Erichsen.

Mens julen i årene mellem 2013 og 2016 har været største vest for Storebælt, så er det i år Region Hovedstaden, der vil bruge flest penge på julen, og hvad dertil hører.

En husstand i hovedstaden vil næsten bruge 1500 kroner mere end familien i Midtjylland. Nordjyderne er de eneste jyder, der agter at bruge mere på julen i år end sidste år, viser undersøgelsen.

- Det er to regioner, hvor huspriserne nu er højere end ved den sidste top midt i 00'erne, og det giver selvfølgelig lokal optimisme. Krise er noget vi har i bakspejlet, og når man har økonomisk tillid, så er et øget forbrug noget, man har fortjent, siger forbrugerøkonomen.

Undersøgelsen viser også, at flere har meldt sig ud af gaveræset. Hele seks procent køber slet ikke julegaver - sidste år var det fire procent. Det er især de husstande, der har de laveste indkomster, der stryger gavebudgettet.

Seks procent af husstande med indkomster på under 300.000 kroner køber ikke julegaver, mens det kun er en procent af de husstande, der har en indkomst på over 700.000 kroner.

Undersøgelsen er lavet blandt 1011 danskere over 18 år.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx