Af Ritzau - 18/05-17 10:58; Opdateret: 18/05-17 13:18

Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsagRederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

Politi og anklagemyndighed over hele landet behandler 17 sager mod skibe om overtrædelse af svovlregler.

Når skibe sejler rundt i Vesterhavet og Østersøen, så må indholdet af svovl i brændstoffet ikke være for højt. Men det er det indimellem alligevel.

Nu kræver anklagemyndigheden en bøde på 375.000 kroner fra et udenlandsk rederi for overtrædelse af reglerne. Det oplyser Miljøstyrelsen, som har anmeldt rederiet til Nordjyllands Politi for overtrædelse af svovlreglerne.

- Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sara Røpke.

- Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder, siger hun.

Også et andet rederi, som styrelsen har anmeldt, har modtaget et bødeforlæg. Det er dog noget mindre, nemlig på 30.000 kroner.

Det er Miljøstyrelsen, som er kommet med en indstilling til, hvor store bøderne bør være.

Man har blandt andet lagt vægt på overtrædelsens karakter og på straffen af andre overtrædelser inden for miljøområdet.

- Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser, siger Sara Røpke.

Hos brancheorganisationen Danske Rederier ser man positivt på udviklingen. Foreningen går ind for en straf, der kan mærkes. Ikke alene skader det miljøet, det forvrider også konkurrencen.

- Fra Danske Rederiers side glæder vi os over, at der nu er blevet udstedt bøder. Det betyder, at bevisbyrden rent faktisk kan løftes, og at man dermed kan ramme svovlsynderne på pengepungen, siger underdirektør Maria Bruun Skipper i en mail til Ritzau.

Ifølge Sara Røpke håber man på, at alene det, at rederierne bliver straffet, har en effekt. Men Miljøstyrelsen vil også vurdere, om det kan være nødvendigt med højere bødekrav i fremtiden.

Og det kan være nødvendigt, lyder det fra Danske Rederier.

- Størrelsen af bøderne kan man så altid diskutere. Et mellemstort containerskib kan med dagens brændstofpriser spare godt 870.000 kroner på en tur fra den engelske kanal gennem Østersøen til Rusland og retur, siger Maria Bruun Skipper.

- Derfor ser vi gerne, at man nu tager fat på at indføre højere bødestraffe, da de kan virke afskrækkende, siger hun.

Miljøstyrelsen har anmeldt 17 sager om svovlindhold i skibsbrændstof til politiet, siden reglerne blev skærpet i januar 2015.

Sara Røpke oplyser, at sagerne bliver behandlet i syv af landets 12 politikredse.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx