Af Ritzau - 13/01-17 08:16

Her er de fem råd til en sund madpakkeHer er de fem råd til en sund madpakke

Der er forskellige kostråd, man kan følge, hvis man ønsker at lave en sund og nærende madpakke både til sig selv og ens børn.

Maden er brændstoffet til dagen på arbejdet eller i skolen, og derfor er det vigtigt at få lavet sig en god og nærende madpakke hver dag.

Men hvad skal en næringsrig madpakke så indeholde? Ifølge Lene Sølvkær Nielsen, der er klinisk diætist hos Østerbrodiætisterne, kan svaret ligge i Fødevarestyrelsens såkaldte fem-fingers-model.

Det er en huskemodel for, hvad man bør putte i madkassen.

De fem råd er, at man skal have noget godt brød (rugbrød eller fuldkornsbrød), grønt (salat eller gnavegrønt), pålæg (uden for meget fedt), fisk (mindre slags fiskepålæg) og frisk frugt med.

Har man det med på madpakken, er man godt klædt på til dagen, lyder det fra diætisten.

I forhold til brødet er det ifølge Lene Sølvkær Nielsen vigtigt, at brødet er fiberrigt - gerne groft rugbrød.

- Det er blevet mere og mere populært med andre brødtyper. Her er det vigtigt, at der er nok fibre i, så det mætter ordentligt. Ofte er der et orange fuldkornsmærke på pakkerne, som man kan kigge efter. Det indikerer nemlig, at der både er fuldkorn og fibre i brødet, siger Lene Sølvkær Nielsen til Ritzau Fokus.

Hun fortæller, at fiberindholdet i brød, som ikke er rugbrød, gerne skal ligge på mindst otte gram per 100 gram. Rugbrød er dog at foretrække, da et kernefyldt rugbrød er med til at give et godt og stabilt blodsukker.

Når vi taler om grønt, kan man også være mere kreativ end blot at lægge et stykke bladsalat under pålægget.

- Agurk og tomat er de populære valg, som dog ikke indeholder mange fibre. Her kan for eksempel gulerødder og majs være gode alternativer for at give en god mæthed, siger hun og anbefaler, at man prøver at tænke de grove grøntsager ind i madpakken.

Ved pålægget er det vigtigt, at det ikke indeholder for meget fedt. Men også her er der et mærke, man altid kan kigge efter i køledisken.

- Det anbefales, at der højst må være 10 gram fedt per 100 gram (i pålægget red.). Der kan man også kigge efter det pålæg med det grønne nøglehulsmærke, hvilket er et udtryk for, at der er mindre fedt i produktet, men også at der er mindre sukker og salt, siger Lene Sølvkær Nielsen.

D-vitamin, du blandt andet får fra fisk, er også en af de vigtige grene i de fem råd. Fisk kan heldigvis fås på mange måder.

- Det kan sagtens være fisk på dåse - eksempelvis makrel i tomat eller tun på dåse. Tun kan man blandt andet bruge til at lave en tunsalat. Rejer eller laks er også en mulighed, og torskerogn er der også mange, der kan lide, siger Lene Sølvkær.

Nogle børn er ikke meget for at have fisk med på madpakken. Derfor er det vigtigt at få fisk om aftenen i stedet for - gerne to gange om ugen.

Den sidste del af fem-fingers-modellen er frugt. Her er det ikke så vigtigt, hvilken type frugt man tager med. Så længe det bare er frisk frugt, lyder rådet fra Lene Sølvkær Nielsen.

- Det vigtigste er bare, at man får puttet noget frugt med i madpakken. Tørret frugt som rosiner er mere kalorieholdigt, hvis det er til børn, der har problemer med vægten. Så er frisk frugt bedre, og bær kan også være en god mulighed, siger Lene Sølvkær Nielsen.

Fakta: Det skal du have med på madpakken:

- Brød: Rugbrød eller fuldkornsbrød, som er nøglehulsmærket eller har fuldkornslogoet. Hvis du laver salater, så husk at bruge fuldkornspasta eller fuldkornsris.

- Grønt: Snackgrønt er godt til dagen. Skær gulerødder, agurk, peberfrugter, broccoli eller blomkål ud. Små tomater, radiser, sukkerærter og kogt majskolbe er også godt. Alternativt kan man lave en dip til grøntsagsstavene for at gøre det mere interessant. Avocado kan også bruges til smørelse af brødet i stedet for smør.

- Pålæg: Vælg magert kødpålæg med maksimalt 10 gram fedt per 100 gram, og vælg pålæg, der er nøglehulsmærket. Grønt som avocado, kartoffel og humus kan også bruges som pålæg.

- Fisk: Tun, makrel, sild, rejer, torskerogn og laks er alle gode fisk at spise til frokost.

- Frugt: Frugter som æble, pære, banan, blommer, nektariner, klementiner og appelsiner er nemme at tage med i tasken. Man kan også skære ananas, kiwi eller melon ud hjemmefra og tage med.

Læs mere på: http://altomkost.dk/tips-i-hverdagen/til-maaltiderne/madpakker/tips-til-madpakken/

Kilder: Lene Sølvkær Nielsen, Fødevarestyrelsen.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx