Af - 27/03-14 13:35

Magnussen kan hente millioner i AsienMagnussen kan hente millioner i Asien

De er vilde med Formel 1 i Asien. Fortsætter Magnussens succes, kan han blive et kæmpe brand i Asien og sælge merchandise for millioner, vurderer ekspert.

storybild

Kevin Magnussen er i Malaysia. (Billede: Polfoto/AP)

Verdens største motorsportsløb har i de seneste år satset kraftigt på at brede sporten ud til endnu flere lande.

Det har de gjort med stor succes i Asien.

Red Bull vil have Kevins andenplads igen: - Det er jo ikke gokart
Red Bull vil have Kevins andenplads igen: - Det er jo ikke gokart

Derfor er der også en stor sandsynlighed for, at Kevin Magnussen kan blive en superstjerne og sælge merchandise for millioner.

Det vurderer forsker i sportsbranding og -økonomi Kenneth Cortsen.

Magnussen vil mindes fly-ofre
Magnussen vil mindes fly-ofre

- Det merchandise, danskerne og europæerne køber, er mest af alt fodboldrelateret. I Asien er det anderledes. Vi ser allerede, at McLaren sælger merchandise relateret til Kevin Magnussen, og han har mulighed for at styrke denne indsats i fremtiden, hvis han fortsætter sine gode præstationer. Og så kan det blive rigtig interessant, vurderer Cortsen.

Som i mange andre sportsgrene hænger den økonomiske og sportslige succes tæt sammen i Formel 1.

Her er hemmelighederne bag Formel 1-kørernes valg
Her er hemmelighederne bag Formel 1-kørernes valg

- Formel 1 hænger sådan sammen, at alt kan lade sig gøre, når man står øverst på skamlen. Og research i forhold til Formel 1 viser, at et større publikum følger succesfulde hold, hvilket også betyder bedre team-relateret merchandisesalg, større fanidentifikation med holdet og den eller de succesfulde kørere, siger forskeren.

Ifølge Kenneth Cortsen er der en bred pallet af muligheder for Kevin Magnussen i forhold til salg af produkter. Og salget bliver endnu bedre, hvis det kan kombineres med et andet brand.

McLaren-boss: Kevin er kommende verdensmester
McLaren-boss: Kevin er kommende verdensmester

- Han kan sælge tøj og sko. Det er en klassiker, gerne i samarbejde med et sportsbrand, som vi så Schumacher og Ferrari gøre det med PUMA. Det styrker effekten, fordi de i forvejen har et etableret brand og derfor nogle produkter, som forbrugerne synes er interessante, siger Kenneth Cortsen.

LÆS OGSÅ: Ikke kun Magnussen: Nu indtager de unge Formel 1

LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen: Malaysia bliver hårdere end Melbourne

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx