Af Thomas Brunstrøm - 14/12-16 00:01

Filmanmeldelse af Rogue One: A Star Wars StoryFilmanmeldelse af Rogue One: A Star Wars Story

Den enkeltstående Star Wars-film ’Rogue One’ er stort set alt det, man kunne drømme om.

Da det blev annonceret, at den i forvejen ret omfangsrige Star Wars-saga ville blive suppleret med yderligere et antal standalone-film, kunne man godt få den tanke, at den karklud var ved at blive malket lige rigeligt. Men ‘Rogue One: A Star Wars Story’ understreger, at Star Wars-universet og -mytologien er så stort og så fascinerende, at det åbenbart sagtens kan lade sig gøre.

Uden helt at overgå ’Star Wars: The Force Awakens’ fra sidste år, er den første enkeltstående Star Wars-film den helt rigtige blanding af noget velkendt og noget nyt, af kulørt rum-ramasjang og en klassisk historie om almindelige mennesker, der er parate til at ofre sig for en større sag.

Fans jubler over 'Rogue One': 'Måske den bedste 'Star Wars'-film nogensinde

I centrum af dramaet er den unge Jyn Erso, hvis far (spillet af Mads Mikkelsen) er blevet tvunget af Imperiet til at udvikle det ultimative masseødelæggelsesvåben Dødsstjernen. En gruppe rebeller finder imidlertid ud af, at våbenet har en svaghed og kaster sig sammen med Jyn ud i en livsfarlig mission for at stjæle tegningerne. Og så går den vilde intergalaktiske jagt fra planet til planet. Det foregår i et højt tempo og med episke actionscener, der placerer ‘Rogue One: A Star Wars Story’ blandt de tre-fire bedste Stars Wars-film.

Denne biograf får Jyllands største lærred og gallapremiere på ‘Star Wars’

Jyn Erso spilles fermt af Felicity Jones, men figuren minder lidt rigeligt om Rey fra ’Star Wars: The Force Awakens’ til rigtigt at gøre indtryk – til gengæld er der både et par glædelige gensyn med gamle Star Wars-kendinge og en lang række nye tilføjelser til det brogede persongalleri.

Mest bemærkelsesværdige er den blinde kung fu-jedi-type Chirrut Îmwe og den passivt-aggressive droide K-2SO med stemme af Disney-veteranen Alan Tyduk. Mindre heldigt er det, at Grand Moff Tarkin fra den oprindelige ’Stjernekrigen’ har en stor rolle. Peter Cushing , der spillede rollen, er død for længe siden, og i stedet for at finde en ny skuespiller, har man valgt at animere Grand Moff Tarkin, hvilket ærlig talt er en smule distraherende.

Mads Mikkelsen udlever drengedrøm: Jeg laver jo alle mine stunts selv

Det er dog bare en lille dråbe malurt i et bæger, der ellers nærmest flyder over af eventyr, spænding, bragende effektiv action og John Williams-musik. Hvis du af en eller anden grund har det stramt med Star Wars er der ikke noget som helst nyt for dig at komme efter her, men hvis du er fan, er ‘Rogue One: A Star Wars Story’ lige præcis det sci-fi-fix, du mangler.

Instruktør: Gareth Edwards. Med: Felicity Jones, Diego Luna, Mads Mikkelsen

5 ud af 6 stjerner.

Andre læser lige nu