Af Thomas Brunstrøm - 10/09-15 10:47

FILMANMELDELSE: 'Krigen' byder på stærke sagerFILMANMELDELSE: 'Krigen' byder på stærke sager

Tobias Lindholms 'Krigen' leverer både gedigen spænding og stof til eftertanke.

'Krigen' er en af årets stærkeste danske film. (Billede: Nordisk Film)

'Krigen' er en af den slags film, hvor man forlader biografen, klør sig lidt i nakken og ikke rigtigt ved, hvad man skal mene om det hele. Man ved godt, hvad man mener om selve filmen, for den er åbentlyst fremragende. Det er mere fordi, at man har grebet sig selv i at heppe på nogen, der vel egentlig har gjort noget forkert, håbet, at moralsk angribelige beslutninger ikke blev opdaget og i det hele taget er blevet godt og grundigt i tvivl om, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Det er ikke mange film, der kan fremkalde den slags følelser.

FILMANMELDELSE: 'No Escape' er en nervepirrende flugtfilm

FILMANMELDELSE: 'Spionen fra U.N.C.L.E.' er cool koldkrigs-halløj

Pilou Asbæk spiller Claus, der er kompagnichef og udstationeret i Helmand-provinsen i Afghanistan. Første del af filmen viser, hvordan fjendebilleder opstår blandt soldater, hvordan rå galgenhumor kan være en ventil for frustrationer og hvordan enhver beslutning taget i felten kan vise sig at få fatale konsekvenser - til gengæld er det ikke indlysende, hvor plottet egentlig er på vej hen. Det tager man som tilskuer helt roligt, for man bliver draget ind miljøet, ikke mindst på grund af noget ekstremt realistisk dialog, der nærmest virker som en dokumentarfilm.

FILMANMELDELSE: Aldeles fremragende hjernegymnastik

FILMANMELDELSE: Stop så de computerspilsfilm!

Midtvejs tager det hele en virkelig interessant drejning, som det ville være dumt at afsløre for meget om, de moralske dilemmaer spiller ind og så bliver filmen pludselig VIRKELIG god. Tobias Lindholm ('R', 'Kapringen') kunne sagtens have sovset sine pointer ind i insisterende nærbilleder og svulstige violiner, men før leveret sit budskab ualmindeligt elegant og subtilt.

Pilou Asbæk er vanligt god i hovedrollen, men det er faktisk svenske Tuva Novotny som hans kone, der udkæmper sin egen stille krig derhjemme med tre børn, der næsten stjæler billedet.

Instruktør: Tobias Lindholm.
Med: Pilou Asbæk, Tuva Novotny