FILMANMELDELSE: Utrolig overlevelseFILMANMELDELSE: Utrolig overlevelse

Historien bag ‘Unbroken’ er fantastisk. Det samme kan man desværre ikke helt sige om filmen.

Bildstrecke im Grossformat »

Instruktør: Angelina Jolie
Med: Jack O’Connell, Domhnall Gleeson
4/6 stjerner

'Unbroken' er baseret på den utrolige historie om den tidligere OL-løber Louie Zamperini, der som bombekaster på en B-24 under 2. Verdenskrig, styrtede ned i Stillehavet. Her overlevede han 42 dage med sult, tørst, hajer og flyangreb, inden han ramte land – hvor hans prøvelser først for alvor gik i gang i en brutal japansk fangelejr. Historier om, hvor meget et menneske egentlig kan overleve og overvinde, er næsten altid spændende, og man skulle tro, at en så fantastisk historie som Zamperinis kunne blive til en fremragende film. Det er det ikke helt blevet til – selv om hans oplevelser faktisk var så utrolige, at man usædvanligt for Hollywood faktisk har skåret lidt fra historien frem for at lægge til.

Angelina Jolie, der har bevæget sig bag kameraet som instruktør, mener det utvivlsomt godt, men brillerer aldrig for alvor. Hun bliver heller ikke hjulpet af manuskriptet, der ellers har været i hænderne på de beviseligt dygtige Joel og Ethan Coen.

Efter en hurtig tur gennem Zamperinis barndom – hvor han var en småkriminel rod, uden at det rigtigt bliver forklaret hvorfor – stryger vi hastigt gennem hans korte karriere som løber, og så overtager krigsstrabadserne ellers lærredet. I hvad der føles som enormt lang tid gennemgår vi alle de pinsler, Zamperini blev udsat for, og det er barske løjer, men det bliver svært at engagere sig for alvor i, eftersom filmen udelukkende interesserer sig for, hvad han har overlevet og ikke hvordan. Man forstår simpelthen aldrig mennesket Louie Zamperini, og man får først en klump i halsen og mærker ‘Unbroken’ i mellemgulvet umiddelbart inden rulleteksterne, hvor vi ser den ‘rigtige’ Zamperini og hører om, hvad der skete efter krigen.

Blandt lyspunkterne – for sådan nogen er der dog – er Jack O’Connell i hovedrollen. Han stjal totalt billedet i den anderledes gribende ‘Bag fjendens linjer’, der havde premiere for nylig, og viser her, at han kan få meget ud af en ret endimensionel rolle. Det samme gør i øvrigt den japanske musiker Takamasa Ishiara, der gør det glimrende som den sadistiske lejrkommandant Watanabe.

Andre læser lige nu

Hitter på mx

Hitter på mx