Af Mads Brandsen - 18/12-17 21:00

Ekspert: Joachim er et stærkere brand end Frederik - der er bare et 'men'Ekspert: Joachim er et stærkere brand end Frederik - der er bare et 'men'

Prins Joachim vil gerne af med sit image om, at han skulle være snobbet og arrogant.

Harry besøger de danske veteraner

Ovenfor ses Prins Joachim, da han fornyelig tog imod britiske Prins Harry.

Det er åbent spørgsmål, hvorvidt prins Joachim er i gang med at ændre sit image.

Mandag offentliggjorde TV 2 et klip fra en kommende dokumentar om prinsen, hvor han siger, at han ikke er, som offentligheden tror.

»Jeg er en følsom person. Jeg er også en person, som har lært at holde en vis fremtoning, uanset om det er i store officielle begivenheder, eller om det er helt nede som privatperson, der går hen ad gaden. Der har jeg fået et ry for at være en stivstikker, det har ført til, at så er jeg automatisk arrogant,« siger han blandt andet i dokumentaren.

Det kunne godt lyde som om, han nu prøver at justere det billede, vi har af ham - men vi ved det ikke, for BT har ikke haft lejlighed til at se hele dokumentaren. Partner og kreativ direktør i Mensch, Frederik Preisler, ved til gengæld noget om brands - og har også en vurdering af Joachims.

»Kongehuset har et brand, og Joachim har et sub-brand, der er helt sit eget. Det har været rimelig konsistent og afbalanceret. Vi kender ham. I vores branche taler vi meget om, at brands skal have egenart. Det har Joachims.«

Ifølge Frederik Preisler er Joachims brand også stærkere end kronprins Frederiks.

»Ud fra et brandingperspektiv vil man sige, at Joachims brand er mere veldefineret. Vi ved ret præcist hvor vi har ham, hvor Frederiks brand står mere uklart,« siger han. Der er bare et 'men'. Han understreger, at brand-styrke ikke har noget at gøre med popularitet, ligesom det heller ikke betyder, at et stærkt brand nødvendigvis gør det bedst.

»Styrke betyder blot, at det stikker ud i forhold til eksempelvis et andet brand.«

Hvis prins Joachim forsøger at re-brande sig selv, kræver det mere end blot ord i en TV 2-dokumentar.

»Det skal følges op af handling. Vi skal se ham opføre sig på en anden måde, hvis der skal fungere. Det skal være ret målrettet.«

Såfremt det er sådan, det hele hænger sammen, er det dygtigt arbejde fra Kongehusets side, påpeger branding-eksperten.

»Hvis det er tilfældet, er TV 2-dokumentaren jo reelt er én lang reklamefilm for det nye image, og samtidig giver I så gratis 'annonceplads' i form af en artikel i BT,« siger Frederik Preisler.

Dokumentaren 'En anden prins' sendes på TV 2  27. december.

Andre læser lige nu

Andre historier

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Svensk ugeblad bringer...
bt.dk
Se billedet: 'Årgang 0'-Stephanie...
bt.dk
Britisk stjerneskuespiller: Jeg har...
bt.dk
'X Factor'-deltagerne afslører: 9...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx