Af Sebastian Kirk - 08/05-18 21:19

Stor dansk Instagram-stjerne anklages for at bryde lovenStor dansk Instagram-stjerne anklages for at bryde loven

storybild

Rasmus Kolbe - også kendt som 'Lakserytteren' - har 730.000 følgere på Musical.ly, der primært henvender sig til børn i alderen 9-13 år.

'Det eneste, jeg ønsker mig til jul, er juice.'

Sådan lød overskriften på en af Rasmus 'Lakserytteren' Kolbes videoer på det sociale medie Musical.ly i december. I videoen 'tryllede' han en appelsin om til en Fanta, og det var blot én blandt flere videoer, hvor den populære læskedrik var i fokus.

I ingen af videoerne fremgik det, at det var en reklame. Og det er påfaldende, da Kolbe i samme måned havde en annonceret reklamekampagne for netop Fanta på to andre sociale medier, Snapchat og Instagram.

Dette er et af flere eksempler på, at stjerner på sociale medier bryder den danske lov for markedsføring, viser en gennemgang foretaget af DR's Undersøgende Databaseredaktion.

Lakserytteren har 730.000 følgere på Musical.ly alene. Det er en app henvendt til børn og unge, hvor brugerne optager videoer, hvor de synger med på kendte musiknumre. Platformen fungerer i praksis som et socialt medie for børn i alderen 9-13 år, og det udnytter flere af de store stjerner.

»Det virker som det vilde vesten. Annoncørerne bruger de her unge mennesker som talerør uden at sikre sig, at markedsføringsloven overholdes, og det er ikke i orden. Det er annoncørernes ansvar at sørge for, at der er styr på reglerne, og at der bliver fulgt op,« siger advokat Heidi Højmark Helveg, der har været med til at udarbejde markedsføringsloven, til DR.

Rasmus Kolbe påpeger over for DR, at han i forbindelse med sin reklameaftale med Fanta ikke har forpligtet sig til at dele indhold på Musical.ly. Derfor mener han ikke, der var tale om reklame i førnævnte tilfælde.

»Jeg synes bestemt ikke, jeg skal skrive reklame. Jeg tager også selfies med min Samsung-telefon, og jeg har også en Mac-computer, der er med i mine videoer. Jeg kan ikke skrive reklame, hver gang der er et produkt, man kan genkende,« siger han.

Der er advokat Heidi Højmark Helveg dog uenig. Hun mener stadig, han bør skrive reklame, idet han har en økonomisk interesse i, at så mange som muligt ser med, så virksomheden også i fremtiden vil tilbyde ham penge.

DR har gennemgået videoer fra de fem største danske brugere på Musical.ly, og hos alle har man fundet eksempler på reklame, der ikke er blevet markeret.

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Real Madrid fik sejren foræret:...
bt.dk
Irriteret Magnussen havde ingen ord:...
bt.dk
Uheldig kameramand måtte syes efter...
bt.dk
BT's karakterbog: 'Nej, nej, nej, en...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx