Af - 09/01-17 08:33

Metal-supergruppe slipper riffmonstret løsMetal-supergruppe slipper riffmonstret løs

Gone Is Gones debutalbum er en kontrastfyldt og sine steder voldsom oplevelse. 

storybild

Den tunge rock har i mange år udforsket konstellationer på tværs af eksisterende grupper – som Velvet Revolver, Them Crooked Vultures og Audioslave – hvor fans har kunnet nyde godt af nye samarbejder, der som regel har fungeret som kreativ udluftning for de pågældende kunstnere.

Seneste eksempel er Gone Is Gone, der med baggrund i Queens of the Stone Age, Mastodon og At the Drive-In må kvalificere sig til betegnelsen supergruppe. ’Super’ er dog måske lige i overkanten, når der skal hæftes superlativer på bandets albumdebut (sidste års selvbetitlede ep fraregnet).

LÆS OGSÅ: Dansk lyddesign indleder global offensiv

Dertil er ’Echolocation’ for ujævnt. Om end man flere steder i løbet af den lille, stemningsfulde time, som uret tikker op på ved det afsluttende titelnummers sidste feedbackhyl, bliver revet med på en ganske fascinerende studierejse i forholdet mellem støj og stilhed, lys og mørke.

LÆS OGSÅ: Efter et års stilhed: Her er Ed Sheerans TO nye singler

Desværre afbrydes rejsen af for mange stop undervejs med halvbanale, æteriske soundscape-eksperimenter som ’Dublin’ eller ’Roads’, der lugter lovlig meget af de mere studentikose stunder hos 90’er-helte som Korn eller Deftones.

Mere smæk får vi på ’Resurge’, der letter på hatten til Faith No More, og hvor især QOTSA-ophavet skinner igennem. Eller førnævnte titelnummer, hvor Gone Is Gone går planken ud og til fulde opløser de traditionelle sangstrukturer i et riffmonster så voldsomt, at det truer med at få himlen til at falde ned om den hårdt prøvede lytters ører – og som enhver luftguitarist med bare nogenlunde ambitiøs flyvehøjde, vil tage imod med åbne arme.

Gone Is Gone ‘Echolocation’
Pladeselskab: Rise/BMG
4/6 stjerner

LÆS OGSÅ: Ed Sheeran bekræfter: Ny musik på vej

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx