Af - 09/09-13 06:10

Soulsister på toppen af sit gameSoulsister på toppen af sit game

Se anmelders mening om Janelle Monáe's nye album 'Electric Lady'.

storybild

Janelle Monaé er tilbage med The Electric Lady. Her er albumcoveret. (Billede: Pressefoto)

Janelle Monáe er næsten for god til at være sand.

Et multitalent med en enestående stemme, et knivskarpt popøre, musikhistorisk bevidsthed og svimlende kunstneriske ambitioner.

Alle disse tråde samlede hun i 2010 med virtuost overskud på den mesterlige debut ’The ArchAndroid’, og opfølgeren ’The Electric Lady’ er lykkeligvis et næsten lige så vitalt, vildt og bevidsthedsudvidende trip.

Se også: Soul-flødebolle uden overraskelser

Ganske vist skal man som på forgængeren trækkes med end konceptuel ramme, der handler om mennesker og robotter i fremtiden, men når musikken spiller, er det et fedt, på samme måde som man hurtigt lærer at skippe de tre fiktive radioshow-interludes.

Men tilbage til musikken, for her er masser at komme efter.

Singlen ’Q.U.E.E.N.’, der gæstes af Erykah Badu, er en fabelagtig reference-rutsjebanetur, fra stram og syntetisk P-funk, over mellemstykkets jazzede blåtoner til afslutningens rap-del akkompagneret af himmelstræbende strygere.

Læs også: Overfladeskøjtende zapperpop

Balladen ’Primetime’ med Miguel er flødesovset på den helt rigtige måde, mens Stevie Wonder ikke har levet forgæves på den herligt opkørte funk-snas ’Ghetto Woman’.

Og så videre.

Andre steder – som på den flade afslutning ’What an Experience’ – svigter dømmekraften, men det ændrer ikke på indtrykket af et overflødighedshorn af et album og en kunstner på toppen af sit game.

Albummet fortjener 6 ud af 7 mulige stjerner.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx