Af - 21/08-15 06:30; Opdateret: 21/08-15 08:13

Fremtidens reklamer: Dit næste ur ved, om du er glad eller vredFremtidens reklamer: Dit næste ur ved, om du er glad eller vred

I fremtiden vil reklamer ikke kun styres af data fra sociale medier. Også dine hjerteslag kan afgøre, hvilke tilbud du får på Google og Facebook.

storybild

Når du er glad, vil du især få vist annoncer. Omvendt er det, når du er oprevet. POLFOTO/ARKIV/IEMOJI

Det er ingen hemmelighed, at Facebook, Google og andre annonceringstjenester i dag målretter deres markedsføring ud fra din digitale adfærd på de sociale medier.
Men med biometrisk data er det nu også snart muligt for annoncørerne at målrette reklamer ud fra din sindstilstand.

LÆS OGSÅ: 1 ud af 5 unge vil ofte hellere være sammen via de sociale medier end personligt

Biometrisk data kan måles ud fra eksempelvis dit Apple Watch, der tracker – samler data – på dit hjerte og endorfinniveau og derfor kan fortælle, om du er glad, ked af det eller dehydreret.
Ved at tracke disse data kan annoncørerne målrette deres markedsføring endnu mere præcist.

LÆS OGSÅ: Facebook kårer politikernes bedste statusopdateringer

- Forstil dig, at man har været ude at løbe en tur, hvor man har haft et Apple Watch på, som kan måle, at man er dehydreret. Det data kan annoncørerne bruge, så de kan målrette deres reklamer på at sælge dig noget at drikke, forklarer social medie-konsulent hos Mindshare Jakob Høegh om effekten af biometrisk data.

LÆS OGSÅ: TV: Kan du se, hvorfor folk vil have taget denne reklame af nettet?

Apple Watch er allerede et stort hit i USA, og det er kun et spørgsmål om tid, før det også hitter i Danmark, mener Jakob Høegh, der ser store muligheder i de nye dataindsamlingsmetoder.

- Det vil skabe en endnu mere effektiv markedsføring, som både er til glæde for forbruger og annoncører, da de kan målrette reklamer direkte til den enkelte forbruger, siger han.

LÆS OGSÅ: 5 råd: Sådan holder du hackerne fra din Facebook-profil

LÆS OGSÅ: Ung studerende vækker viral vrede med denne selfie

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx