Af Lars Lindevall - 15/10-17 22:17; Opdateret: 15/10-17 22:43

Tillykke: Femårig har revolutioneret tv-markedetTillykke: Femårig har revolutioneret tv-markedet

I dag fylder Netflix fem år. Streaming har ændret vores medievaner markant, siger ekspert

storybild

Netflix kan i dag fejre sin fem års fødselsdag i Danmark. (Billede: Mike Blake)

Fem lys i lagkagen. Og over 100 millioner brugere på verdensplan.

Det er gået ekstremt stærkt for streaming-tjenesten Netflix, der i dag kan fejre sin fem års fødselsdag på dansk grund.

Den 16. oktober 2012 kunne danskerne for første gang logge ind og vælge frit på alle hylder i det digitale serie- og filmunivers. Og der var nok ikke mange, der havde forudset, hvordan Netflix - samt en række konkurrence streamning-tjenester - ville vende op og ned på det danske tv-marked.

En af Danmarks mest erfarne tv-eksperter, Keld Reinicke, tøver ikke med at kalde udviklingen for en decideret revolution.

»Der er ingen tvivl om, at denne her femårige fødselsdag er en vildere fødselsdag, end nogen havde forestillet sig i Danmark,« siger Keld Reinicke, der er rådgiver i digitalt indhold hos flere af de største danske og internationale medievirksomheder. Han har desuden været med til at opstarte adskillige danske tv-kanaler.

»Super-streamere«

Keld Reinicke forklarer, at Danmark var det første land uden for USA, som Netflix etablerede sig i, og at danskerne på mange måder er »super-streamere«.

En undersøgelse fra april, som Greens Analyseinstitut har foretaget, viser, at 33 procent af de danske husstande i dag har abonnement til Netflix.

»Vi er et af de lande i verden, hvor det er gået hurtigst. Det hænger blandt andet sammen med, at vi både har teknologien, økonomien og det sproglige. Vores internetforbindelse er ret god, vi har masser af smartphones og iPads, og vi har ikke noget imod, at de taler engelsk i serierne,« siger Keld Reinicke.

Han tilføjer, at Danmark derfor er et af de lande, som internationale medie-virksomheder kigger på, når de skal finde ud af, hvor tv-markedet vil bevæge sig hen i fremtiden.

Vil vælge selv

Sammen med andre streamning-tjenester som f.eks. HBO og Viaplay har Netflix ændret vores tv-vaner markant, forklarer Keld Reinicke.

»Det er ikke sådan, at traditionelt tv er fuldstændig væk. Men folk, der er under 40 år, ser sjældnere og sjældnere almindeligt tv. De sætter sig ikke ned en tirsdag aften og tænder for fjernsynet for at se, hvad der er. De vælger det selv ud,« siger Keld Reinicke.

I starten tilbød Netflix udelukkende 'gamle' serier og film. Siden lancerede de egenproduktioner som f.eks. House of Cards. Nu er Netflix også begyndt at producere dokumentar-film, og næste skridt er såkaldt 'factual entertainment' som f.eks. madprogrammer.

Dermed er der hård konkurrence til de traditionelle tv-udbydere. De har dog stadig nogle våben i forhold til streaming-tjenesterne, forklarer medie-eksperten.

»De traditionelle tv-udbydere skal fokusere på det, som man ikke kan få hos streaming-tjenesterne. Overordnet set kan vi godt lide at se danske programmer, og de er ikke så nemme at finde på Netflix. Derudover er aktualiteten også vigtig. Vi tænder stadig for fjernsynet, når der er store events som f.eks. en fodboldkamp eller X Factor,« siger Keld Reinicke.

 

 

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx