Af Sebastian Kirk - 18/01-18 08:42

YouTube laver store ændringer: Sådan påvirker det digYouTube laver store ændringer: Sådan påvirker det dig

YouTube har strammet kravene

storybild

(Billede: Dado Ruvic)

Det skal være sværere at tjene penge på at lave YouTube-videoer.

Det er essensen af de nye retningslinjer for indholdsskabere, som den Google-ejede videoplatform i går sendte ud med øjeblikkelig virkning.

Blandt andet er der nu et specifikt krav om, at man skal have et minimum antal følgere på sin YouTube-kanal, før man kan komme i betragtning til at få del i de mange reklamepenge, der potentielt er at hente på platformen.

'Efter nøje overvejelse mener vi, at disse stramninger er nødvendige kompromiser for at beskytte vores fællesskab,' lyder det i et blogindlæg underskrevet af YouTubes produktchef, Neal Mohan, og forretningschef, Robert Kyncl.

'De nye krav gør det markant nemmere for os at identificere indholdsskabere, der bidrager positivt til fællesskabet, og føre flere reklamepenge deres vej … Det vil også hjælpe os med at forhindre, at folk tjener penge på potentielt upassende videoer,' fortsætter de.

Den sidste sætning er formentlig en henvisning til sagen om den populære vlogger Logan Paul, der nytårsaftensdag delte en video med sine flere end 15 millioner følgere, hvori man kunen se, hvordan han og nogle venner filmede et lig, de fandt i en skov i Japan.

Videoen røg hurtigt i top-10 over trendende YouTube-videoer og blev set millioner af gange, inden den blev slettet. Paul blev herefter mødt af massiv kritik fra fans, kendisser og medier, og YouTube har siden ophævet sit partnerskab med den 22-årige vlogger.

YouTube er også blevet kritiseret for, at videoen overhovedet kunne blive et hit, og de nye stramninger er utvivlsomt en direkte konsekvens af sagen.

YouTube har droppet samarbejdet med Logan Paul, der ikke længere kan tjene penge på sine videoer. (Billede: MARK RALSTON)

En gevinst for alle brugere

YouTube gør det helt rigtige ved at indføre strammere retningslinjer oven på en sag som Logan Paul-skandalen. Det vurderer Mette Bacher, der er chef for sociale medier hos kommunikationsbureauet Mindshare.

»Jeg kan godt forstå, de gør det. YouTube vil jo gerne både sikre sig, at deres brugere synes, der er noget interessant indhold, og at annoncørerne har lyst til at annoncere,« siger hun og fortsætter:

»Hvis brands pludselig kommer til at ligge op af noget indhold, der ikke giver nogen som helst mening for dem, så trækker trækker de sig jo fra YouTube. På denne måde sørger YouTube for at sikre kvalitetsindhold.«

Hun mener også, at ændringerne vil kunne mærkes positivt af de fleste helt almindelige brugere, fordi det kan bidrage til at højne den generelle kvalitet af videoer på YouTube.

»Som bruger skulle du gerne kontinuerligt være sikret, at du får noget godt indhold, der er interessant for dig. Og de her stramninger er jo lavet for at give os bedre indhold og for at sikre, at der ikke bliver lavet stødende indhold. Så det burde være en god ting for os,« siger Mette Bacher.

 

De nye regler

For at kunne tjene reklamepenge på YouTube skulle man før i tiden blot have 10.000 views på alle sine videoer. Fremover skal en kanal opfylde to krav:

  • Kanalen skal have minimum 1.000 abonnenter.
  • Kanalens videoer skal have været set i mindst 4.000 timer i alt det seneste år.
YouTube vil desuden ansætte rigtige mennesker til at gennemgå alle videoer med reklamer på. Målet er 10.000 ansatte inden udgangen af 2018.

Andre læser lige nu

Andre historier

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Bankfolk deler dramatisk foto efter...
bt.dk
Tv-kokken Jamie Oliver i knæ: Derfor...
bt.dk
Guld-darlings ’hidsige’ kæreste i...
bt.dk
Dansk provinsby har fået sin første...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx