Af Jeppe Elkjær Andersen - 15/10-17 17:58

Ikonisk chattjeneste lukker og slukkerIkonisk chattjeneste lukker og slukker

Efter 20 år er det slut. Den ikoniske chattjeneste AOL Instant Messenger (AIM) lukker og slukker 15. december i år. Det kom frem i forrige uge.

storybild

(Billede: Shutterstock/Iris (modelfoto). )

Efter 20 år er det slut. Den ikoniske chattjeneste AOL Instant Messenger (AIM) lukker og slukker 15. december i år. Det kom frem i forrige uge.

I en årrække var tjenesten på verdensplan den mest udbredte til at sende beskeder, som ens venner kunne se, brøkdele af sekunder efter, man havde trykket send.

Da AIM toppede i begyndelsen af det nye årtusinde havde den mere end 100 millioner brugere, og den vedblev med at være chatfavorit - ikke mindst i USA - i en årrække efter. Og det var selvom Microsofts MSN Messenger og Yahoo Messenger begge gjorde deres indtog i 1998.

Herhjemme husker de fleste nok bedst de to sidstnævnte, men alligevel har AIM haft en afgørende rolle i instant message-tjenesternes fremmarch.

For at understrege AIMs position på markedet kan nævnes, at tjenesten har været med i filmen 'You've Got Mail' med Tom Hanks og Meg Ryan, og den var også at finde i den ekstremt populære serie 'Sex and the City', skriver CNN.

iPhone indledte nedturen

AIM var ikke den første instant message-tjeneste, da den blev lanceret i 1997, men via AOL, som på det tidspunkt var den største internetudbyder i USA, fandt den vej til mange stationære computere rundt om i folks hjem.

Dengang downloadede man ikke programmet, som man ville gøre på få sekunder i dag, men i stedet blev det udbredt via CD-rom, som skulle indsættes i computerens CD-drev og dernæst instaleres.

Den form for kommunikation, som instant message repræsenterede, har siden revolutioneret vores måder at kommunikere sammen. Og mange unge ville nok ikke vide, hvad de skulle gøre, hvis Whatsapp, Facebook Messenger eller lignende forsvandt.

I 2007 indledte Apple imidlertid AIMs nedgang. Det skete med introduktionen af iPhone. Her flyttede instant message over på telefonen i form af apps. Her var AIM ifølge CNN for langsomme til at tilpasse sig den nye platform, hvilket i sidste ende kan have betydet undergangen for den engang så populære tjeneste med den velkendte gule mand som logo.

»Vi ved, der er mange loyale fans, som har brugt AIM i årtier, og vi nød at udvikle platformen,« skriver AOL om lukningen, der har fået folk på sociale medier til at hylde programmet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx