Af - 19/11-13 08:00; Opdateret: 17/12-13 16:17

Hop ud i Det Blå Danmark med en søfarts-uddannelseHop ud i Det Blå Danmark med en søfarts-uddannelse

Job hænger stadig ikke på træerne, men i søfartssektoren er der en arbejdsløshed nær nul. Og bare rolig: Du behøver ikke være søstærk.

storybild

»Skolen er social, for alle er væk hjemmefra, så alle er meget åbne,« siger Signe Barfoed, der læser til seniorofficer, om Simac.

Danmark har siden vikingerne været en stor og stolt søfartsnation, og i en tid, hvor hjulene drejer langsomt, og job ikke hænger på træerne, oplever Det Blå Danmark at have en arbejdsløshed nær nul. Uddannelserne er mange, og jobmulighederne endnu flere, og så behøver du ikke engang at være specielt søstærk.

- Jeg har en god ven, der altid er søsyg de første par dage, han er afsted, og han har altså sejlet i mange år nu, fortæller Jan Askholm, der er studierektor på landets største maritime uddannelsesinstitution, Svend-borg International Maritime Academy (Simac).

Faktisk ender op mod 80 procent af de maskinmestre, der bliver uddannet, med at arbejde på land både i og uden for Det Blå Danmark, der er fællesbetegnelsen for alle de forskellige virksomheder, som direkte eller indirekte beskæftiger sig med søfartsindustrien, og som beskæftiger i omegnen af 115.000 personer, heraf 10.000-12.000 på skibe. Og der er mangel på arbejdskraft.

- Olie- og vindmølleindustrierne er i vækst, og så støvsuger Norge det danske marked, fordi danskerne er attraktiv arbejdskraft. De kan ikke uddanne nok selv, og så tilbyder de enormt gode arbejdsvilkår og høje lønninger, fortæller Jan Askholm og tilføjer, at stort set 100 procent af deres studerende kommer i arbejde efter eksamen.

Når den tid kommer - i juni 2017, hvor Signe Barfoed er færdig som seniorofficer, ved hun allerede, hvad hun skal.

Hun har nemlig kontrakt med rederiet Torm, hvorfor der venter minimum 12 måneders effektiv sejltid på en olietanker.

Skibsofficeruddannelsen er en kombination af uddannelserne til skibsfører og maskinmester og kvalificerer hende til at sejle som styrmand og maskinmester på alle skibe uanset størrelse.

- Men jeg skal specialisere mig i en af delene på seniorofficersdelen, og der vælger jeg maskinmester. Jeg kan lide at vedligeholde maskinerne. Det er det mest interessante, og så er jeg bange for, jeg vil komme til at kede mig på broen under sejlturen, fortæller Signe Barfoed.

Selv om de studerende på Simac i dag har vidt forskellige baggrunde og ikke som tidligere typisk er sønner og døtre af sømænd, så er der saltvand i Signe Barfoeds blod.

Forældrene har altid haft båd, faren er i søværnet, og hendes bror læser også på Simac, men hun erklærer, at det ikke er derfor, hun har valgt den vej.

- Faktisk irriterer det mig lidt, at jeg ikke har det for mig selv, siger Signe Barfoed med et lille grin og afslører, at hun aldrig har drømt om et liv på havet.

Drømmejobbet for den unge Signe var i stedet enten skuespiller, fotograf, lærer eller sygeplejerske som moren, men en tur med Skoleskibet Danmark og siden arbejde på skonnerten Fylla åbnede hendes øjne for søvejen som livsbane. Det var et rigtigt job, opdagede hun, og det var bedre end at sidde i Netto.

Siden 2007 har Det Blå Danmark kørt den fælles rekrutterings- og profileringskampagne World Careers, som skal trække unge til sektoren, og det har været en stor succes, som også kan mærkes hos Simac.

- Vi kan klart mærke en stigende søgning til vores uddannelser. Det er i højere grad blevet et valg på lige fod med andre uddannelser, og der er faktisk flere ansøgere, end vi har pladser, siger Jan Askholm, der plejer at ønske nye studerende tillykke med at have truffet det rigtige uddannelsesvalg, når han byder dem velkommen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx