Af - 21/03-14 13:31; Opdateret: 21/03-14 13:51

Mælk og røde bøffer øger risikoen for type 2-diabetesMælk og røde bøffer øger risikoen for type 2-diabetes

Mættet fedt øger risikoen for type 2-diabetes i langt højere grad end umættet fedt, viser ny forskning. Men hvad skal det mættede fedt erstattes med, og hvilken type mættet fedt er værst?

storybild

(Billede: I. ROZENBAUM & F. CIROU)

Højt indtag af mættet fedt, der især findes i animalske produkter som mælk og rødt kød, er siden 1970'erne blevet udnævnt til at være den store syndebuk bag den høje forekomst af hjertekarsygdomme i Vesten. Men i den seneste tid har en række forskere sået tvivl, om mættet fedt virkelig er så meget usundere end andre fedttyper.

Den tvivl har dog muligvis sin begrænsning.

En ny svensk undersøgelse, udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetes, viser for første gang på mennesker, at typen af fedt, man indtager, er afgørende for, hvordan overskydende energi lagrer sig, og hvorvidt man opbygger muskler.

Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan læse resten af denne artikel, som indeholder flere perspektiver i sin oprindelige form: http://videnskab.dk/krop-sundhed/maettet-fedt-oger-risikoen-diabetes

- De fleste af os har et lille kalorieoverskud i løbet af dagen, og det skaber en øget vægt gennem livet. Undersøgelsen her viser, at hvis kalorieoverskuddet kommer fra mættet fedt frem for flerumættet fedt, så lagrer fedtet sig på en måde, så det øger ens risiko for at udvikle type 2-diabetes, siger Jørn Dyerberg, professor emeritus ved Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet.

Læs også hos Videnskab.dk: Danske forskere finder ’slanke-fedt’ i nakken

Undersøgelsen er en brik i et større puslespil om næringsstoffer, vurderer Marianne Uhre Jakobsen, lektor på Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet. Hun har heller ikke været med til at lave undersøgelsen, men har været en del af den evidensgruppe, der har gennemgået forskningen bag kostrådene, der blandt andet råder os til at spise mindre mættet fedt.

- Det samlede videnskabelige billede peger på, at vi skal spise mindre mættet fedt, end de fleste af os gør, men det er på nuværende tidspunkt svært at sige, hvad det mættede fedt så skal erstattes med, og hvilke typer fødevarer med mættet fedt, der skal undgås, siger Marianne Uhre Jakobsen.

Læs også hos Videnskab.dk: Smør, margarine eller planteolier? Fedt er en kompliceret sag

- Fedtlagring i lever og omkring tarmene, og den dårligere insulinrespons, som man ser hos mættet fedt-gruppen, er forbundet med en øget risiko for udvikling af en række livsstilssygdomme, såsom type 2-diabetes, konstaterer Jørn Dyerberg.

- Til gengæld forebygger øget muskelmasse, som man ser hos omega-6-gruppen, type 2-diabetes. Denne undersøgelse tyder derfor på, at det er fordelagtigt, at bytte mættet fedt ud med omega-6 fedt fra solsikkeolie. I hvert fald, når man kigger risiko for at udvikle type 2-diabetes, men så kan man også kigge på øget risiko for hjertekarsygdomme, og der vil billedet måske se anderledes ud.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx