Af - 05/02-14 21:56

Sådan undgår du vinterdepressionSådan undgår du vinterdepression

Mørket presser sig på, og det er højsæson for vinterdepressioner – men det triste fænomen kan afhjælpes af lysterapi, forklarer dansk overlæge.

storybild

Her ses en lysterapi-brille. (Billede: Polfoto/arkivfoto)

På denne tid af året går mange og drømmer sig væk til en verden, hvor det ikke er bælgmørkt det meste af døgnet.

Hvis du er en af dem, der bliver depressiv af vinterens mørke, kan lysterapi være løsningen for dig.

- Lysterapi har en klar effekt mod vinterdepressioner, fastslår overlæge og ph.d. Klaus Martiny, Psykiatrisk Center København, til Videnskab.dk. Han har skrevet ph.d. om netop effekten af at behandle deprimerede med lys.

Læs også hos Videnskab.dk: Gør lys os virkelig i godt humør?

Vinterdepression udløses typisk af – ja, nemlig: Vinteren og vinterens bedste ven, mørket.

- Man bliver vinterdeprimeret, fordi man får for lidt lys. Lys påvirker niveauet af stoffet serotonin i hjernen, og det er manglen på det stof, der ofte spiller en afgørende rolle, når man bliver deprimeret, fortæller Klaus Martiny.

- Den umiddelbare forskel på almindelige depressioner og vinterdepressioner er selvfølgelig, at vinterdepressioner er årstidsafhængige. Derudover får vinterdeprimerede nogle atypiske symptomer i forhold til, hvad deprimerede mennesker almindeligvis oplever.

- Vinterdeprimerede bliver mere irritable, sover mere, får mere appetit og tager derfor også tit på. Det ser man ikke hos almindeligt deprimerede – tværtimod, forklarer Klaus Martiny.

Læs også hos Videnskab.dk: Lyset styrer din døgnrytme

Men hvad er det da ved noget så elementært som lys, der hjælper på humøret? Klaus Martiny kan afsløre, at succesen går på tre ben.

Lysterapi:
· stabiliserer døgnrytmen

· giver mere energi

· får niveauet af serotonin i hjernen til at stige

Inden man i ren iver investerer i en lysterapilampe, foreslår Klaus Martiny dog at prøve en billigere form for lysterapi – den naturlige variant. Om end solen på denne årstid er en sjælden gæst på disse kanter, er det trods alt lyst omkring otte timer om dagen.

- Og så kan man prøve at skabe ordentlige belysningsforhold indenfor, så der kommer masser af dagslys ind, foreslår han, blandt andet med henvisning til dem, der er tvunget til at være på arbejde, mens solen er fremme.

Skulle man have mod på at investere i en lysterapilampe, anbefaler Klaus Martiny, at man køber én med en stor skærm og et blødt lys. Og så kan man med fordel sætte sig og læse (måske i et rejsekatalog), mens man et par gange i minuttet kortvarigt kigger op.

Overlægen understreger, at man skal være varsom med at gøre-det-selv ud i lysterapiuniverset. Det er altid vigtigt at gå til lægen, hvis man har mistanke om, at man har en depression.

Læs mere om vinterdepression og lysterapi i resten af artiklen på Videnskab.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx