Af Lars Dinesen - 06/01-15 06:36

Forskere: Flere vil dø af resistente bakterier end kræftForskere: Flere vil dø af resistente bakterier end kræft

En norsk ekspert nikker genkendende til problemet med bakterier, der ikke lader sig bekæmpe af antibiotika.

Arkivfoto (Billede: Klint Peter)

I 2050 vil flere mennesker dø af bakterier, der er modstandsdygtige over for antibiotika, end det aktuelle antal personer, der bukker under for kræftsygdomme. Det konkluderer forskerne bag et britisk studie.

I dag dør omkring 700.000 mennesker som følge af antibiotikaresistente bakterier. 25.000 af dødsfaldene finder sted i EU. Til sammenligning er der årligt otte millioner dødsfald på grund af kræft.

En norsk ekspert i mikrobiologi nikker genkendende til problemet med bakterier, der ikke lader sig bekæmpe af antibiotika.

Hvidovre Hospital: Vi gør alt for at udrydde MRSA

- Også i Norge ser vi en tiltagende resistens. Næsten alle de risikomikrober, som påvises ude i verden, findes også her hos os - selv om vi foreløbigt ligger lavt sammenlignet med andre lande, siger Gunnar Skov Simonsen, professor i mikrobiologi ved Universitetssygehuset i Nord-Norge, til Nationen.

Det britiske studie viser, at forekomsten i Norge af næsten alle typer antibiotikaresistente bakterier generelt er lav i forhold til mange andre lande. Men pilen peger i den forkerte retning, advarer den norske mikrobiolog.

Bakteriebombe under danske hospitaler

Den såkaldte ESBL-bakterie, der giver resistens mod gængse former for antibiotika som penicillin, er således foreløbig blevet fundet i en tredjedel af norske kyllingefileter.

Og i syv ud af 10 slagtekyllinger er der påvist smitte med bakterier, som er modstandsdygtige over for antibiotika, der bruges i behandlingen af alvorlige infektionssygdomme.

Bumsekur til unge giver risiko for multiresistens

I forskerkredse er man overbevist om, at der findes en kobling mellem resistente bakterier i dyr og mennesker, men sammenhængen er foreløbig ikke påvist.