Af - 05/01-17 11:29; Opdateret: 05/01-17 11:56

Historisk gennembrud: Forskere opsnapper radiosignaler fra fjern galakseHistorisk gennembrud: Forskere opsnapper radiosignaler fra fjern galakse

Forskere opdager mønster i radiosignaler fra en fjern galakse.

Her ses et meget forstørret billede af den fjerne galakse. (Billede: GEMINI OBSERVATORY/AURA/NRC)

Wow! Sådan lød meldingen for 40 år siden, da SETI-forskeren Dr. Jerry R. Ehman opfangede et mystisk og uforklarligt radiosignal fra rummet. Siden har der været rungende radiotavshed - lige indtil nu. Det skriver National Geographic og det videnskabelige tidsskrift Nature.

Eller, det er en sandhed med modifikationer. I 10 år har astronomer nemlig undersøgt de såkaldte “radioglimt”, der er små udbrud af radiobølger. Udbruddene varer kun i tusindedele af et sekund.

Ikke desto mindre har forskere scannet rummet, for at finde ud af mere om radioglimtene. Hvad skyldes de? Og ikke mindst; hvor kommer de fra?

Hawking vil sende flåde af rumsonder ud i det ydre rum

Kilden til et af glimtene er nu fundet, og den befinder sig i dværggalaksen FRB 121102. Den befinder sig flere milliarder af lysår væk, og det vil være komplet umuligt at komme dertil med nutidens teknologi for at finde ud af, om signalerne er skabt af intelligente skabninger.

Det som gør opdagelsen mulig - og ikke mindst ekstra spændende - er, at forskerne har opdaget, at radioglimtene gentager sig selv i et mønster. Det mønster har hidtil været ukendt.

Faktisk er det mega svært at skabe et overblik over radioglimt i rummet, fordi forskerne kun har mulighed for at undersøge små dele af himlen ad gangen. Dertil kommer, at glimtene forsvinder nærmest lige så hurtigt som de bliver opsnappet, forklarer astronom på projektet Shami Chatterjee til National Geographic.

Forskere finder ny planet med ligheder til Jorden

Vi har altså at gøre med en dværggalakse, der ligger flere milliarder lysår væk. Vi har at gøre med bittesmå glimt af radiosignaler, og et meget lille område, der er blevet undersøgt.

Det er derfor svært at sige, hvor i galaksen, signalet kommer fra. Men noget kan, ifølge forskerne, tyde på, at glimtene kommer fra et sort hul midt i galaksen, der trækker alt til sig. Andre nævner stjerneskælv som en mulig forklaring, men indtil videre kan man ikke sige noget med sikkerhed.

Europæisk rumfartøj begynder nu jagten efter liv på Mars

Selvom det virker usandsynligt, at det er E.T., der forsøger at kontakte os, vil opdagelsen sagtens kunne revolutionere her på jorden. Dværggalaksen ligger nemlig så langt væk, at de ting, som vi vil kunne se og høre, de fandt sted i galaksen for milliarder år siden.

Det er altså lang tid før der overhovedet fandtes for eksempel dinosaurer på jorden.

Men vi vil kunne lære meget om universet, og det er jo heller ikke nogen dum ting.