Af - 24/04-17 04:00

Nye tal: Mere end hver anden dansker får alt for lidt søvnNye tal: Mere end hver anden dansker får alt for lidt søvn

I en ny undersøgelse svarer 63 procent, at de i løbet af den seneste uge er kommet så sent i seng, at det har påvirket dem dagen efter. Ekspert advarer imod konsekvenserne af for lidt søvn.

Bildstrecke im Grossformat »

Gaaaab. Du er kommet lidt for sent i seng, men skal tidligt op på job eller i skole for at præstere næste dag. Resultatet er en træt og uoplagt krop. Kender du følelsen? Så er du slet, slet ikke alene.

De fleste danskere bøvler nemlig med sengetiderne og bliver derfor sløve dagen efter. 63 procent svarer i en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for metroxpress, at de inden for den seneste uge er kommet for sent i seng og har kunnet mærke det dagen efter.

Dette må du ALDRIG gøre, når du vågner midt om natten
Dette må du ALDRIG gøre, når du vågner midt om natten

Danskernes sene sengetider kan skyldes måden, vi lever på, forklarer Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen ‘Sov godt hele natten’.

- Der er mange, der simpelthen ikke prioriterer søvnen, fordi de lige skal se et afsnit på Netflix eller noget i fjernsynet og derfor måske tænker ‘nå ja, pyt med, hvis jeg lige misser en times søvn her og der.’ Men de fleste har faktisk et søvnbehov, som typisk ligger mellem syv og ni timers søvn, siger han.

En god nats søvn er nødvendig for, at hjernen kan restituere. Derfor bliver de sene sengetider et problem, når vækketidspunktet ikke tilsvarende udskydes, og man derfor opbygger et såkaldt søvnunderskud, forklarer eksperten.

- Der er der ingen tvivl om, at står søvnunderskud på i længere tid, så er det forbundet med store sundhedsmæssige konsekvenser såsom depression, hjerte-kar-problemer, overvægt, type 2-diabetes, forhøjet blodtryk og forkortet livslængde. Derudover påvirker for lidt søvn dit kognitive potentiale. Du får svært ved at være kreativ og idéudvikle. Det påvirker din opmærksomhed og koncentration, siger Mikael Rasmussen.

Kan du aldrig falde i søvn om aftenen? Så er du måske helt speciel
Kan du aldrig falde i søvn om aftenen? Så er du måske helt speciel

Ekspert: Derfor må du IKKE sætte vinduet på klem om morgenen
Ekspert: Derfor må du IKKE sætte vinduet på klem om morgenen

Moderne livsstil udfordrer søvnen
Måske virker det afslappende at falde ned efter en lang dag med et spil på mobilen i sengen, lige inden du skal sove. Men det er faktisk ikke den bedste idé at køle ned med teknologi, lige inden man skal sove.

For ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen kan det have betydning for din nattesøvn, og hvordan du tackler næste dags udfordringer.

- For 25 år siden var der ikke internet og sociale medier. Der var meget få stimuli og otte timers arbejde, otte timers fritid og otte timers hvile. Men i dag er der ikke lige så mange strukturer, og vi har fået flere stimuli til rådighed.

Ekspert: Det skal du gøre, hvis du ikke kan falde i søvn
Ekspert: Det skal du gøre, hvis du ikke kan falde i søvn

- Et af de største søvnproblemer i dag er uformåen til at falde ned. Der er en forventning om, at der kan være fuld knald på, lige indtil man går i seng. Men det betyder, at rigtig mange går i seng med for høj hjerneaktivitet, siger Mikael Rasmussen.

Han opfordrer til, at man i stedet kaster sig over nogle måske lidt umoderne, men ikke desto mindre sundere aktiviteter før sengetid.

Forskning slår fast: Derfor skal du ikke gå i bad lige inden du skal sove
Forskning slår fast: Derfor skal du ikke gå i bad lige inden du skal sove

For sen sengetid er ikke eneste søvnproblem for danskerne. I Sundhedsstyrelsens Nationale Sundhedsprofil for 2013 svarede 41 procent af danskerne, at de i løbet af de seneste 14 dage har været generet af søvnbesvær. 11 procent har været meget generet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx