Af - 04/12-16 10:23

Forskere: Så store er dine chancer hos kvinderne hvis du har skægForskere: Så store er dine chancer hos kvinderne hvis du har skæg

Er du en mand med fuldskæg, er dine chancer gode hos det modsatte køn.

Hvis du som mand ønsker at finde en fast livsledsager, er der et meget simpelt trick, der kan hjælpe processen på vej: lad skægget stå.

Se en lang række smukke og finurlige skæg i galleriet øverst i artiklen.

Mange forbinder mænd med stort fuldskæg med mikrobryggerier, fixie bikes og obskure musiksamlinger, der kun kan findes på kassettebånd. Men skæg er meget mere end et hipstersymbol.

Hver anden mand har nu skæg

Ifølge videnskaben tiltrækker skæg nemlig det modsatte køn helt vildt. Det skriver britiske Metro.

Et studie fra University of Queensland forøges chancen for at finde en fast partner markant, hvis manden lader skægget vokse.

Rose stoppede med at barbere sig - og så fik hun fuldskæg

Forskerne fra universitetet fotograferede mænd uden skæg, med stubbe og med skæg. Derefter blev en række kvinder bedt om at vurdere, hvilke mænd de helst ville have korte og lange forhold til.

Her viste det sig, at kvinderne vurderede, at mænd med skæg var de mest attraktive, når der skulle vælges en potentiel partner til et langvarigt forhold.

Ekspert: Det fortæller Prins Henriks skæg

Forskerne fortæller i tidsskriftet Journal of Evolutionary Biology, at skæggede mænd virker stærkere end deres glatbarberede kønsfæller. Det giver en fordel, når kvinderne skal vælge en ledsager.