Af - 04/02-16 07:00

AD! Derfor skal du måske stoppe med at bruge deodorantAD! Derfor skal du måske stoppe med at bruge deodorant

Ny forskning viser, at når du smider deodorant på om morgenen, så kan det få potentielt skadelige bakterier til at gro endnu hurtigere tilbage under armene.

Når du kommer ud af badet om morgenen, har tørret dig og gør dig klar til at dufte godt, så havde du måske ikke regnet med, at du ved at bruge deodorant måske fremkalder bakterier under armene tilbage med fornyet hast. Men det er lige netop hvad ny forskning viser kan ske.

Det skriver Independent.

Ny opdagelse til gavn for alle: Slut med at lugte af sved

I studiet har forskerne kigget under armene på 17 mænd. Det viste sig, at deodorant påvirker, hvordan mikrober - det vil sige henholdsvis bakterier, svampe og vira, der lever i og uden på os - får potentielle farlige bakterier til at gro endnu hurtigere tilbage under armene efter brug.

Bakterierne elsker dit fitnesstøj - sådan slår du dem ihjel

Studiet viste helt konkret, at når du tager deodorant på, så påvirker det kirtler under armene og forhindrer dem i at producere sved. Dette gør, at de gode bakterier bliver elimineret og de dårlige får dermed gode muligheder for vækst.

- De bakterier der gror under armene på folk, der jævnligt bruger deodorant, kan være harmløs, men nogle bestemte typer bakterier kan være skadelige, siger medforfatter til studiet, genetiker Julie Horvath ved Carolina Central University, til Independent.

Studiet er publiseret i det videnskabelige tidsskrift Peerj.

Svensk professor: Derfor skal du droppe håndspritten