Af Sebastian Kirk - 15/01-18 07:21

De fandt fossil for 12 år siden - først nu har de opdaget, at den gemte på noget banebrydende De fandt fossil for 12 år siden - først nu har de opdaget, at den gemte på noget banebrydende

En helt ny art er opdaget

En tegning af, hvordan Diluvicursor Pickeringi kan have set ud. (Billede: HANDOUT)

Når vi hører om dinosaurer, leder det for de flestes vedkommende nok tankerne hen på enorme, tonstunge reptiler med sylespidse tænder eller halse på adskillige meter.

Men det var ikke kun giganter, der hærgede i fortiden. Arkæologer har således opdaget et fossil af en ny art dinosaurer, der ikke var større end en moderne kalkun.

Diluvicursor Pickeringi, som den nye art er blevet døbt, var planteæder. Den vejede 3-4 kilo og levede primært i en fortabt dal mellem det, der i dag er Australien og Sydpolen.

»Der er i bund og grund tale om Australiens fortabte verden. Og de eneste sten, vi kan undersøge derfra, befinder sig på sydkysten i Victoria,« siger Matt Herne, der er biolog ved universitetet i Queensland, til australske ABC News.

Området mellem Australien (øverst) og Sydpolen (nederst) har ikke altid været hav. I dinosaurnes tid var det en enorm dal, der muligvis har været grøn og frodig. (Billede: Google Earth)

Det 113 millioner år gamle fossil er en del af et større fund fra 2005. Men det er først nu, man har formået at stykke det sammen og identificere den nye art.

»Det har taget ret lang tid at finde ud af, præcis hvad skelettet er, og hvilke evolutionsmæssige relationer, det har. Det tager tid og meget nøjagtige undersøgelser, og det er en af grundene til, at der er gået så lang tid,« siger Matt Herne.

Over for The Guardian forklarer han, at den 'tabte dal' muligvis var et frodigt, grønt landskab, dengang dinosaurerne levede. Dermed kan der være flere ældgamle hemmeligheder at opdage i Victoria.

»Mange af de fossiler fra hvirveldyr, vi har fundet i denne udgravning, mangler stadig at blive identificeret. Så vi håber på, at vi opdager endnu flere arter og andre spændende dyr,« siger Matt Herne.

Andre historier