Af - 23/03-17 06:12

Forskning slår fast: Derfor skal du ikke gå i bad lige inden du skal soveForskning slår fast: Derfor skal du ikke gå i bad lige inden du skal sove

Men din timing skal være perfekt.

Bildstrecke im Grossformat »

Det kan være utrolig rart at tage et varmt bad. Forskning har allerede påvist, at en varmt bad om morgenen kan booste dit energiniveau. Men nu viser forskning altså også, at et varmt bad før sengetid kan gøre underværker. Hvis du altså timer badet ordentligt. Det viser ny forskning fra Department of Ergonomics.

Et koldt bad kan også gøre underværker. Klik gennem galleriet øverst og se, hvad du får ud af at tage et koldt bad.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du tisse i badet

Det er nemlig nemmere at falde i søvn, når kroppen køler ned. Derfor må du ikke gå i seng lige efter, at de varme vandstråler har ramt din krop. For at få søvnfordelen af badet, skal du optimalt tage det 90 minutter inden din planlagte sengetid. Badet varmer nemlig kroppen op. Det får dig til at føle vågen og aktiv. Men efterhånden som din krop falder i temperatur, vil du føle dig mere træt og have større hang til hvile.

LÆS OGSÅ: Ny trend spreder sig: Derfor spiser folk appelsiner i badet

- Du skal ikke varme din krop op lige før sengetid, men nedkølingen er et signal, der fortæller kroppen, at den skal sove, siger Dianne Augelli, der er forsker bag resultaterne til Time Health.

LÆS OGSÅ: Kendall Jenners hudlæge: Denne vane i badet, kan give bumser på kroppen

De 90 minutter skal altså bruges til, at din krop kan nå at gå ind i en nedkølingsfase, der gør dig træt.

Forskningen viser også, at et fodbad kan have samme effekt.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx