08/08-17 18:36

Klamt: Derfor må du aldrig vaske din rengøringssvampKlamt: Derfor må du aldrig vaske din rengøringssvamp

Brugte rengøringssvampe indeholder mange bakterier, og de kan ikke vaskes væk. Svampen skal smides ud, siger forskere bag nyt studie.

Den fugtige rengøringssvamp i din køkkenvask er »det største reservoir af aktive bakterier i hele huset« lød det for nyligt fra et tysk forskerhold.

Nu fraråder forskerne i forlængelse af studiet ethvert forsøg på at rengøre svampene i den tro, at man kan komme bakterierne til livs.

Det vil kun forværre bakterietilstanden. Det skriver New York Times, ifølge Videnskab.dk.

Forskerholdet fra University of Furtwangen har afprøvet det meste. At smide rengøringssvampen i mikrobølgeovnen, koge den, desinficere den eller lægge den i blød i eddike. Svampene har fået en tur i opvaskemaskinen, eller de er blevet smidt til vask med vasketøjet.

Nogle af bakterierne bliver skam slået ihjel, uanset hvilken metode man bruger, men det gælder kun de svageste af dem.

De stærkeste bakterier overlever, og med de svagere af vejen får de nu masser af plads til at brede sig i rengøringssvampen.

Derfor så forskerne også, at svampe, der var indsamlet hos mennesker, der forklarede, at de regelmæssigt gjorde forsøg på at desinficere dem, indeholdt flere bakterier.