Af - 23/12-15 15:48

Ny forskning: Sådan afslører du din krops sande alderNy forskning: Sådan afslører du din krops sande alder

Svenske forskere har fundet frem til, hvordan man ved hjælp af blod kan afsløre kroppens virkelige alder.

Selv om der står ét på din dåbsattest, så kan din krop godt være ældre - eller yngre.

Men præcis hvordan man fastslår, hvor meget din krops alder adskiller sig fra din rigtige alder, har en gruppe forskere nu fundet ud af, skriver Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Derfor skal du føde børn i dine 30'ere

Svenske forskere har identificeret en samling proteiner i blodet, der præcist sladrer om din krops udseende og alder. Opdagelsen kan vise os vejen til et sundere og længere liv, mener de.

- Det er første gang, man kan se de træk alene i blodet, og det kan vise os betydningen af vores livsstil, siger studiets førsteforfatter Stefan Enroth, forsker på Institutionen for Immunologi, Genetik og Patologi under Uppsala Universitet i Sverige til Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: 'Døds-hjul' fortæller dig sandheden: Her skal du dø

Forskerne afslører for eksempel, at stress, rygning og sodavand rykker kroppen mod en to til seks år ældre tilstand, mens fede fisk, kaffe og motion virker tilsvarende foryngende.

Studiet peger desuden på, at man muligvis kan bremse sin biologiske alder ved at ændre livsstil.