Af - 01/08-16 07:05; Opdateret: 01/08-16 07:18

Forskning: Så længe skal du sove for at forblive raskForskning: Så længe skal du sove for at forblive rask

Der er et såkaldt 'sweet spot' for, hvor længe man bør sove for at forblive sund og rask.

Bildstrecke im Grossformat »
I dette billedgalleri kan du klikke dig gennem ni råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet herover kan du læse en række gode råd til at sove bedre.

Det er meget forskelligt, hvor længe folk sover. Nogle mennesker sover kun 3-4 timer hver nat, mens andre med store sovehjerter snildt kan klare 10-12 timer lange nætter henover weekenden.

LÆS OGSÅ: Sådan falder du i søvn i det varme sommervejr

Men hvor meget bør man egentligt sove for at øge sin chance for at forblive rask? Det undersøgte en gruppe hollandske forskere fra universitetet 'Virje Universiteit Medical Centre'.

Studiet, der belyste 788 raske mænd og kvinder mellem 30 og 60 år, undersøgte forholdet mellem søvn og insulin, potentiel diabetes og hjertesygdomme.

LÆS OGSÅ: Seks ting du kan gøre for at sove godt i nat

Og for mænd, men ikke kvinder, var det tydeligt, at mere eller mindre end syv timers søvn øgede risikoen for diabetes og nedsatte insulin-følsomheden. Og det samme har andre studier, i følge Psychology Today, vist for BÅDE mænd og kvinder.

Syv timers konstant søvn kræver dog for de fleste mennesker, at du er i sengen i mellem syv og en halv time og syv timer og 45 minutter.

LÆS OGSÅ: Seks ting du kan gøre for at sove godt i nat

LÆS OGSÅ: Har du også sovet dårligt i nat? Her er forklaringen

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx