Af - 24/05-17 15:37

Skal historien skrives om? Forsker står frem med vild teoriSkal historien skrives om? Forsker står frem med vild teori

Mennesket ikke stammer fra Afrika, men fra Europa, mener forsker.

Den 7,175 millioner år gamle Graecopithecus-kæbe, som forskere mener stammer fra et fortidsmenneske, der stammer fra Europa. Det kan betyde at menneskehedens historie skal skrives om. (Foto: HANDOUT)

Et nyt studie af et syv millioner år gammelt fossil indikerer - ifølge studiets ophavsmand - at mennesket ikke stammer fra Afrika, men fra Europa. Det skriver Washington Post.

Det syv millioner år gamle fossil er et kæbeben, hvor tænderne overvejende er slået af. Det blev fundet i 1944 af tyske soldater, der var ved at grave et bunkerkompleks ud i Grækenland.

Det er blevet bevaret siden, men først i mandags udkom det forskningsprojekt, som peger på, at kæbestykket tilhører et fortidsmenneske, som boede i det sydlige Europa. De videnskabelige artikler er bragt i det anerkendte tidsskrift PLOS One.

Palæbiolog ved Torontos Universitet David R. Begun skriver i sin forskningsrapport, at fossilet kunne være en rest fra det hidtil ældste fortidsmenneske, som er fundet på jorden.

Forsker: Mænd har større hjerner og højere IQ end kvinder

Eksperter i menneskets oprindelse mener, at mennesket og chimpansen nedstammer fra den samme gren af afrikanske aber. For syv millioner år siden delte den gren af menneskeaber sig, således at vi fik to nye arter, nemlig mennesket og chimpansen.

Den udbredte opfattelse er, at denne opsplitning skete i Afrika. Men det er netop det, som David R. Begun nu stiller spørgsmålstegn ved.

'Vores resultater indikerer, at de store opdelinger af hominidfamilien (den familie af arter, som mennesket tilhører) foregik udenfor Afrika,' skriver David R. Begun i sin artikel.

Forsker: Ulve er kommet til Danmark for at blive

Mange andre eksperter er dog uenige i konklusionen om, at mennesket skulle stamme fra Europa fremfor Afrika. De peger på, at der er fundet overvældende mange fossiler og videnskabelige fund, som indikerer at menneskeracen rent faktisk stammer fra Afrika.

David R. Begun har ifølge kritikerne ofte advokeret for, at mennesket ikke stammer fra Afrika.

- Jeg sætter stor pris på at have en detaljeret analyse af Graecopithecus-fossilet (det syv millioner år gamle kæbeparti, red.), men jeg mener, at hovedkonklusionen i forskningsartiklen går langt ud over de beviser, der findes, siger Richard Potts, palæoantropolog og leder af The Smithsonian Institution's Human Origins Program.