Af - 17/03-14 21:56; Opdateret: 17/03-14 22:07

Forskere skaffer ny viden om universets begyndelseForskere skaffer ny viden om universets begyndelse

Forskere mener, de har fundet bevis fra universets skabelse.

Forskerne, fra venstre, Clem Pryke, Jamie Bock, Chao-Lin Kuo og John Kovac smiler under pressekonferencen ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge, massachusetts, om deres nye opdagelser om den tidlige udvidelse af universet. (Billede: Polfoto/AP/Elise Amendola)

Forskere har opsporet ekko fra universets udvidelse, Big Bang, der skete for 14 milliarder år siden. Det skriver CBC News.

Beviset på den kosmiske inflation - eller den kraftige og hurtige udvidelse, der skete i øjeblikket, hvor universet opstod - blev opdaget ved hjælp af et teleskop på Sydpolen.

Gravitationsbølger er den sidste, ubekræftede forudsigelse i Albert Einsteins generelle relativitetsteori. De kan bedst beskrives som små krusninger af energi, der brager gennem rummet, lidt ligesom bølger over havet. De kan ses som en form for ekko fra Big Bang.

Opdagelsen af gravitationsbølgerne repræsenterer det sidste, ikke-testede element af Albert Einsteins generelle relativitetsteori. Dermed udfylder det et vigtigt hul i vores forståelse af, hvordan universet opstod.

Afsløring i dag: Har vi hørt ekkoet fra Big Bang?

Forskere jubler
Eksperter kalder opdagelsen et vigtigt fremskridt. Selvom mange forskere allerede har troet på, at den indledende, ekstremt hurtige vækstspurt skete, har det været et hovedmål at finde beviset. I dag rapporterede forskere så, at det lykkedes ved at kigge ind i det svage lys, der består fra Big Bang.

Hvis de nye data bliver bekræftet, vil opdagelsen 'give os et vindue til universitets begyndelse,' da det var meget mindre end en trilliondel af et sekund gammel, fortæller fysiker Lawrence Krauss fra Arizona State University, der ikke var involveret i arbejdet.

- Det er fantastisk. Du kan se tilbage til tidens begyndelse, forklarer han.

Ældgammelt og helt ukendt Einstein dokument er dukket op

Mulig prisvinder
Fysikeren Alan Guth fra Massachussets Institute of Technology forklarer, at opdagelsen lægger op til, at andre idéer om en hurtig udvidelse af universet kan udelukkes.

Krauss fortæller, han tror, den nye opdagelse kan måle sig med de største opdagelser om universet inden for de seneste 25 år, som for eksempel den Nobel-prisvindende opdagelse fra 2011 om, at universet udvider sig med accelererende hast.

Forskerne fandt frem til resultatet ved at scanne omkring to procent af himlen gennem tre år med et teleskop. Det skete fra Sydpolen, som blev valgt på grund af den meget tørre luft, der ville fremme observationerne.

Få svaret: Flere universer?