01/05-17 12:38

Søvnforsker har simpelt trick: Sådan falder du nemt i søvnSøvnforsker har simpelt trick: Sådan falder du nemt i søvn

Tricket er at fjerne fokus fra negative tanker, der holder dig vågen

Bildstrecke im Grossformat »
Her kan du klikke dig gennem ni simple råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet øverst kan du se ni simple tricks, der kan hjælpe dig til bedre søvn

Rigtig mange danskere kæmper med at få en ordentlig nats søvn, og det er ikke kun dårligt for din energi næste dag, det er også rigtig dårligt for helbredet.

For en del danskere skyldes søvnproblemerne, at de har svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi der kører en masse negative tanker rundt i hovedet, når de lægger hovedet på puden.

Nye tal: Mere end hver anden dansker får alt for lidt søvn
Nye tal: Mere end hver anden dansker får alt for lidt søvn

Men det problem mener den canadiske søvnforsker, Luc Beaudoin, at han har løst med et trick, han kalder 'shuffle', skriver CBC

Idéen bag, er at man hjælper sin hjerne til at 'blande' tankerne, så de ikke fokuserer på det negative eller problematiske, men i stedet bliver sendt på lidt af en himmelflugt.

Tricket er som følger: Vælg et ord, hvor det samme bogstav ikke indgår flere gange.

Det kunne eksempelvis være ordet 'fugl'.

Kan du aldrig falde i søvn om aftenen? Så er du måske helt speciel
Kan du aldrig falde i søvn om aftenen? Så er du måske helt speciel

Så tager du det første bogstav, og finder et nyt ord, der starter med det, og bagefter gør du det samme med de efterfølgende bogstaver, hvilket til sidst sender dig ind i søvnen.

Luc Beaudoin har testet det på 150 studerende, og her konstaterede han, at de fleste ikke behøver mere end et enkelt ord for at blive lullet i søvn.

- Du blander dine tanker i søvn. Det er lidt mere krævende end eksempelvis at tælle baglæns, og selvom øvelsen kan føles nem, så er det alligevel en, der sætter hjerneaktiviteten i gang, siger Luc Beaudoin til CBC News.

Ekspert: Det skal du gøre, hvis du ikke kan falde i søvn
Ekspert: Det skal du gøre, hvis du ikke kan falde i søvn


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx