Af - 20/02-14 18:13; Opdateret: 20/02-14 18:25

Derfor er Norge så pokkers gode til vinter-OLDerfor er Norge så pokkers gode til vinter-OL

I 25 år har Norge haft større succes end noget andet land med at hente medaljer hjem fra vinter-OL. »Vi er bedre til at lede og træne,« siger norsk professor, der mener, at alle mennesker kan blive bedre af principperne bag.

storybild

(Billede: Polfoto/AP)

Norge har gennem de sidste 25 år klaret sig væsentligt bedre i de olympiske vinterlege end sine naboer og ærkerivaler Sverige og Finland.

I perioden 1952 til 1988 hentede norske idrætsudøvere i gennemsnit i underkanten af 10 medaljer hjem fra hvert vinter-OL. Det var ikke så forskelligt fra, hvad Sverige og Finland opnåede.

Men efter Olympiatoppen, der er en organisation, der har ansvaret for at udvikle norsk eliteidræt, blev etableret i 1988, er den gennemsnitlige medaljefangst steget til 23 medaljer. Norge nærmer sig i skrivende stund 20 medaljer ved OL i Sotji, skriver forskning.no.

Læs også hos Videnskab.dk: Forsker forudser medaljefordelingen ved vinter-OL

Rekorden blev sat i Lillehammer i 1994, da Norge ubeskedent beholdt 26 af de uddelte medaljer. Denne fremgang finder vi ikke hos Sverige og Finland, viser en oversigt over medaljefangsten hos de tre nordiske nabolande.

- Olympiatoppen er omdrejningspunktet i et læringsnetværk. Norge har formået at opnå en systematisk ledelse af udviklingsprocesser, som Sverige og Finland ikke har opnået i samme grad, siger professor Svein S. Andersen ved Handelshøyskolen BI til forskning.no.

- Olympiatoppen har forstået, at man må være de bedste til at træne og lede i verden for at udvikle de relativt set få talenter, vi har. Her har erhvervslivet meget at lære af topidrætten, fremhæver BI-professoren.

Svein S. Andersen mener, at mange af os med fordel kan tage lidt af systematikken fra topidrættens verden med i vores arbejde.
Læs også hos Videnskab.dk: Klimaændringer truer vinter-OL

Han præsenterer fire praktiske råd, som kan lede til bedre resultater:

1. Opdel processer i delprocesser.
Udvikl forventninger til de forskellige delprocesser, som påvirker adfærden.

2. Gå fra ord til handling. Gør det, du siger, du vil gøre.

3. Gennemfør hyppige evalueringer.
Test forventningerne, og korriger disse, hvis det er nødvendigt.

4. Skab en kultur for sparring af erfaring og information.

Læs mere om den norske vinderopskrift i resten af artiklen på Videnskab.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx