15/08-17 22:00

Drop din største søvndræber: Her er lægens 14 råd til en bedre søvnDrop din største søvndræber: Her er lægens 14 råd til en bedre søvn

KLUMME: Søvn er et af de absolut vigtigste menneskelige behov, hvilket bl.a. understreges af, at vi i gennemsnit sover en tredjedel af vores liv. Alligevel er der meget, der tyder på, at vi i disse år er begyndt at sove både mindre og markant dårligere, end vi har gjort tidligere.

storybild

En af de oplagte syndere er selvfølgelig din lille teknologiske livspartner, smartphonen, som med stor sandsynlighed ligger lige ved siden af dig hver eneste nat - 'fordi du jo bare skal bruge den som vækkeur'. Men laver man en hurtig sundhedsfaglig beregning af fordele og ulemper ved at sove sammen med sin telefon, så bliver det lynhurtigt klart, hvorfor et gammeldags vækkeur ikke bare er en fornuftig, men også en nødvendig investering.

For det første så påvirker telefonen din hjerne alene ved sin blotte tilstedeværelse. Årsagen er, at din hjerne ganske enkelt er blevet opdraget til konstant at 'pinge' din telefon i søgen efter alle de ting, der kunne være sket, siden du tjekkede den sidst. Samtidig ved man fra videnskabelige studier, at når vi er i nærheden af vores devices, så vil en del af vores hjerner konstant bekæmpe trangen til at tjekke dem - uanset om vi bruger den eller ej.

For det andet så kan du i princippet aldrig blive færdig med at bruge den, da den indeholder adgangen til en uendelig mængde af digitale aktiviteter, der i princippet aldrig stopper. Du kan altid blive ved med at tjekke de sociale medier, nyhedswebsites, emails, sms'er osv. i endeløse sløjfer lokket af digitale sirenesange.

For det tredje så er smartphonen og det, som der er på den, designet til at blive brugt så ofte som muligt og så længe som muligt, fordi den er et digitalt spejlbillede af ting, som du selv har valgt og som computeralgoritmer har analyseret sig frem til, vil interessere dig. Det er derfor ikke en telefon, men din telefon. En personliggørelse nøje udtænkt af softwaredesignerne i den anden ende af telefonen, som kender dig bedre, end du kender dig selv, og som ikke ønsker, at du sover. Netflix's CEO udtalte for nyligt, at deres største konkurrent var søvn (!).

Alle disse ting taler derfor stærkt imod, at du med en telefon liggende ved siden af dig kan opnå den mentale afkobling, der skal til, for at du kan sove, som du burde. Foruden ovennævnte har lyset fra skærmen også en anden uheldig bivirkning, nemlig at den griber forstyrrende ind i produktionen af søvnhormonet melatonin, hvorved man på en måde risikerer at give sig selv en form for jetlag. Og nej, at slå det blå lys til på dine devices giver dig ikke en bedre søvn, men er blot en undskyldning for at forlænge brugen af devicet på et tidspunkt, hvor du jo i stedet burde sove.

Imran Rashid er speciallæge i almen medicin, forfatter til bestselleren 'SLUK', innovationschef på Aleris-Hamlet Privathospitaler og stifter af foredragsvirksomheden Sunddigital.dk

Køb et gammeldags vækkeur og lad telefonen op i stuen. Vurdér dagligt, hvor meget søvn du har brug for, så du kan planlæggeeftermiddagen og aftenen derefter. Reducér mængden af kaffe og te, specielt om eftermiddagen og aftenen. Lad være med at drikke eller spise væskeholdige madvarer de sidste 1-2timer, før du går i seng. Undgå alkohol tæt på sengetid. Undgå store måltider før sengetid. Undgå hård fysisk træning de sidste tre timer før sengetid. Indarbejd en regelmæssig rytme for at gå i seng og stå op. Stå op på et fasttidspunkt, uanset hvor lidt eller meget du har sovet. Undgå at sove om dagen. Sørg for en behagelig, lav temperatur i soveværelset. Undgå lys og støj. Brug ikke sengen til andet end søvn og eventuelt sex. Stå ud af sengen, hvis du ligger søvnløs i mere end 30 minutter. Husk, at søvnrytmen og produktionen af søvnhormonet melatonin styres aflysindfaldet i dine øjne. Derfor svarer hvidt lys i øjnene lige inden sovetid til atsætte en galende hane for ørerne. Undlad brug af skærme i eller omkring sengen inden sengetid.Husk: Lad være med at lave for store omvæltninger på en gang og nøjes kunmed at implementere de af rådene, som du ved, at du vil kunne gennemføreuden alt for meget besvær. Opgaven er ikke at huske på endnu fleresundhedsråd, men om simpelthen at lære at planlægge mod sin egen natur.

(Kilde: SLUK kunsten at overleve i en digital verden)

 

 

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx