Af - 27/01-15 21:18; Opdateret: 27/01-15 21:54

Bruger du mere end 14 minutter på at falde i søvn? Så kan dit helbred være i fareBruger du mere end 14 minutter på at falde i søvn? Så kan dit helbred være i fare

Ny forskning viser, at det kan være et tegn på sygdom, hvis du har svært ved at falde i søvn om natten.

Bildstrecke im Grossformat »

Hvis Ole Lukøje ikke kommer forbi indenfor 14 minutter, når hovedet har ramt hovedpuden, så kan det tyde på, at helbredet er i fare.

Det skriver den amerikanske hjerteorganisation American Heart Association.

Hvis man vender og drejer sig i længere tid, inden søvnen indtræffer, så kan man være i fare for at have højt blodtryk og/eller hjerteproblemer. Det viser ny forskning, der er blevet offentliggjort i 'Hypertension,' et videnskabeligt tidsskrift, der bliver udgivet af The American Heart Association. Det nye studie laver for første gang en kobling imellem søvnproblemer og et forhøjet blodtryk.

Søvnløshed er en af de mest udbredte søvnlidelser i befolkningen. Mellem hver fjerde og hver tredje har oplevet at have problemer med at falde i søvn. Ti procent lider af kronisk søvnløshed og søger lægelig behandling for at få lov til at sove.

Det videnskabelige studie undersøgte 219 kronisk søvnløse, og 96 med et normalt søvnmønster med en gennemsnitsalder på 40 år. 60 procent af testpersonerne var kvinder. Patienterne, der blev betegnet som kronisk søvnløse, havde oplevet problemer med at sove over en periode på seks måneder.

Forskning: Derfor bør kvinder sove længere end mænd
Forskning: Derfor bør kvinder sove længere end mænd

Videnskabsfolkene lod deltagerne bruge én nat i et særligt udstyret søvnlaboratorium, hvor de fik mulighed for at tage fire smålure på en varighed af 20 minutter hver anden time. Det hele skete indenfor en periode på otte timer.

Halvdelen af forsøgets deltagere faldt i søvn på 14 minutter eller mindre, mens den anden halvdel skulle bruge længere tid til at falde til ro. De, der skulle bruge lang tid, blev delt ind i kategorien, der led af det såkaldte 'hyperarousal,' som kan oversættes til at være 'over-vågen'.

Forhøjet blodtryk blev baseret på et blodtryksapparat eller en læges diagnose. Forskerne tog højde for andre faktorer, der kunne have indflydelse på resultatet, for eksempel overvægt, søvnapnø, sukkersyge, rygning, alkohol og brug af koffein.

Pas på med at sove i et køligt soveværelse
Pas på med at sove i et køligt soveværelse

Hvis det tog længere tid end 17 minutter at falde i søvn, så steg risikoen for at patienten led af et forhøjet blodtryk med 400 procent.

- Vi har observeret en stærk ko-relation imellem
graden af fysisk over-vågenhed og forhøjet blodtryk, siger Dr. Xiangdong Tang, der er søvnprofessor ved West China Hospital ved Sichuan University i Chengdu i Kina.

I videoen nedenfor kan se en række råd til, hvordan man falder hurtigere i søvn.

En medforfatter på studiet, professor Alexandros Vgontas, fra Pennsylvania State University i USA tilføjer, at patienter, der lider af søvnløshed, eller insomnia, er for vågne i løbet af dagen, og derfor også har problemer med at falde i søvn om aftenen. De er i farezonen for at lide af højt blodtryk og hjerteproblemer.

Sådan påvirker dine vaner din studiepræstation
Sådan påvirker dine vaner din studiepræstation

Og noget kan tyde på, at søvnløshed ikke længere kun kan opfattes som et problem med nattesøvnen. Problemet gør sig også gældende hele døgnet, hvor patienter ikke kan finde ro.

Og her løber de søvnløse ind i flere udfordringer, afslører en af studiets hovedforfattere.

- Det viser sig, at de ting, som almindelige mennesker kan gøre, hvis de får for lidt søvn - tage en lur, koffeinbrug eller andre stimulanser for at kæmpe imod trætheden - ikke virker hos de søvnløse. Faktisk kan et overdrevent koffeinforbrug gøre lidelsen endnu værre, siger professor Alexandros Vgontas.

Smartphone i soveværelset kan gøre dig tyk
Smartphone i soveværelset kan gøre dig tyk

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx